مقالات تخصصی دنیای باسکول

در بازدید دوره ای از باسکول جاده ای چه مواردی باید بررسی شوند؟

نگهداری از باسکول دیجیتال از مهمترین مقولاتی است که می بایست از سوی کاربر باسکول جاده ای و متصدی آن مورد توجه قرار گیرد. یکی از اقدامات ضروری بعد از خرید باسکول دیجیتال برای حفظ و نگهداری هرچه مناسبتر باسکول دیجیتال انجام بازدید های دوره ای جهت پیشگیری از اعمال هرگونه خسارات مالی سنگین به صاحبان خود و خطرات احتمالی می باشد. بسیاری از انواع باسکول جاده ای مانند باسکول کامیون کش یا باسکول تریلی کش و باسکول ماشین سنگین به دلیل عدم رعایت همین بازدید های دوره ای خسارات سنگینی را به صاحبان خود تحمیل نموده اند، در حالیکه که میتوان با اقدامی ساده عمر مفید باسکول دیجیتال را افزایش داد. لازم است که بخش های مختلف باسکول دیجیتال، از جمله فونداسیون و سازه و لودسل ها و سایر قطعات الکترونیک بررسی گردند. مهمترین نکات لازم الاجرا در این بازدیدها توسط تیم تحقیقات بازار شرکت فرد ایران در مطلب زیر ارائه شده است.

مناسبترین زمان برای بازدید دوره ای از باسکول جاده ای چه وقت است؟

پیشنهاد می شود كه حداقل هر شش ماه یكبار باسكول جاده ای را مورد سرویس، تست و بازدیدهای پیشگیرانه فنی قرار دهید. بهترین زمان برای آزمایش باسكول دیجیتال، فارغ از نوع باسکول تریلی کش، باسکول کامیون کش یا باسکول ماشین سنگین، در مناطق شمالی و سردسیر، فصل بهار است كه برف و یخ زمستانی تاثیرات خود را بر باسكول گذاشته اند و همچنین فصل پاییز، یعنی زمانی كه باسكول دیجیتال باید از گرد و خاك ریزش غلات و سایر نخاله ها و ذرات اضافی كه قادر به جذب آب هستند و منجر به یخ زدگی می شوند پاكسازی شود. علاوه بر این، مناسب است كه باسكول جاده ای قبل از دوره ی استفاده حداكثری، مثل زمان برداشت محصول در حوزه های كشاورزی، مورد بازدید قرار گیرد.

كنترل چشمی

در این مرحله لازم است باسكول به تفكیك موارد ذكر شده مورد مشاهده و بررسی قرار گیرد.

1. فونداسیون

 

 

صحت باسكول جاده ای به پی آن بستگی دارد. بنابراین اولین چیزی كه باید مورد بررسی قرار گیرد پی ریزی باسكول است. ترك خوردگی های عمقی كه موجب جابجایی یا شكست می شوند، خطای فاحش باسكول دیجیتال را سبب می گردند.

انباشته شدن زباله در زیر باسكول و یا اطراف آن می تواند تنظیم باسكول را بر هم زند، لذا باید اطراف باسكول تمیز شود تا از جمع شدن بیش از حد مواد زائد جلوگیری شود.

2. قطعات سازه

یكی دیگر از مهم ترین اركان یك باسكول صفحه پلتفرم آن می باشد. لذا بازدید از زنگ زدگی در باسكول های فلزی و خوردگی در باسكول های بتنی از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است. برای حفظ صحت ساختار باسكول ممكن است لازم شود كه زنگ زدگی فلز رفع گردد و سپس رنگ زده شود و همچنین بتن تعمیر و یا جایگزین شود.

فاصله بین دیواره و صفحه باسكول جاده ای را بازبینی كنید تا سنگ ریزه یا خورده های بتن و یا هر جسم خارجی دیگر در میان آن ها گیر نكرده باشد. نوار لاستیكی T شكل مابین دیواره و صفحه باسكول احتمال بروز این مشكل را كاهش می دهد.

 

 

 

خمش و سایر موارد غیر عادی حاصل از ترك خوردگی های دیواره ی گودال و همچنین انبساط ناشی از یخ زدگی یا بتن ریزی نامناسب صفحه باسكول یا دیوار آن، می تواند موجب درگیری قطعات مرتبط شود. بنابراین فاصله بین دیوارها و صفحه باسكول همواره باید یكنواخت و مطابق مشخصات سازنده باشد.

 

 

لودسل

لودسل ها و اطراف آن را بازدید نمایید. ممكن است در اطراف لودسل ها لانه حیونات جونده، گرد و خاك یا مواد زائد دیگری را مشاهده نمایید.

عملكرد یك لودسل اغلب به وضعیت كابل متصل به آن وابسته است. بنابراین معاینه كامل كابل، قدم بعدی است. اگرچه لوله های محافظ كاندوئیت در مقابل حملات حیوانات جونده مقاوم هستند، اما امكان آسیب پذیر بودن وجود دارد، پس مرتباً باید مورد معاینه و بازبینی قرار گیرند.

 

 

در باسكول های تمام الكترونیك از كلیه لودسل ها باید بازدید بعمل آید تا از عمود و قائم بودن و نیز عدم چرخش آنها اطمینان حاصل كرد.

از عدم قطعی، له شدگی و بریده شدن كابل لودسل اطمینان حاصل نمایید.

 

                         

 

 

كنترل حفاظتی

• کنترل سه کله باسکول

یک كامیون با وزن نرمال (هرچه سنگین تر باشد بهتر است) روی باسکول قرار دهید، در قسمت اول و وسط و انتهای باسکول وزن ها را یادداشت نمایید، در برگشت هم وزن ها را در این سه نقطه بدست آورید، اختلاف کمترین و بیشترین وزن در هر تن حداکثر می بایست یک کیلو باشد )یعنی اگر وزن کامیون 30 تن باشد اختلاف تا 30 کیلوگرم مجاز می باشد در غیر این صورت نیاز به کالیبراسیون دارد(.

• بررسی وفاداری باسکول

در حالتی که باسکول وزن صفر را نشان می دهد کامیون را وسط باسکول می فرستیم، وزن را یادداشت می کنیم کامیون را از روی باسکول خارج کرده و بعد از چند لحظه مجدداً آن را در وسط باسکول می فرستیم اگر اختلاف وزن در حد یک زینه بود مجاز می باشد.

 

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.