آشنایی با باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

اهميت توزين دقيق در اقتصاد صنعت سیمان

آیا توزین دقیق در اقتصاد صنایع مختلف اثرگذار است؟

از آنجایی که وزن كالاهای مورد معامله مهمترین معیار داد و ستد در اکثر قریب به اتفاق صنوف و واحدهای تولیدی است، وجود یک باسكول دیجیتال دقیق و بادوام، جزء اساسی‌ترین ابزار اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی و تداوم حیات این صنایع می باشد.

با توجه به حجم بالای مواد اولیه‌ی ورودی به واحدهای تولیدی و همچنین خروجی انبوه محصولات از این واحدها، وجود خطای حین توزین می‌تواند اثرات زیان‌بار اقتصادی برای این صنایع به همراه داشته باشد. پیدا شدن اختلاف باسكول دیجیتال با تأمین كننده‌ی مواد اولیه به هنگام خرید و نیز با توزیع كننده‌ی محصولات در حین فروش برای یك واحد صنعتی، از جمله اثرات سوء اقتصادی خطای باسكول دیجیتال به شمار می‌رود كه بهتر از قبل از خرید باسکول دیجیتال، نسبت به شناسایی لودسل و سازه با کیفیت آگاه باشیم. به عنوان مثال تامین کننده ای ساکن منطقه گرمسیری که از باسکول کامیون کش یا باسکول تریلی کش با لودسل چینی و سازه ی فلزی مواد را توزین میکند قطعا در هربار توزین خطای بالایی را متحمل شده است. و به دلیل كم‌توجهی به این مهم، اعتبار واحد صنعتی را در بازار زیر سوأل خواهد برد.

همچنین برنامه ریزی تولید واحد صنعتی كه بر اساس تنظیم زمان و میزان ورودی مواد اولیه‌ی مورد نیاز به آن صورت می پذیرد، به نسبت وجود خطا در توزین، كارایی خود را از دست داده و در میزان تولید نهایی مورد نظر اثر منفی خواهد گذاشت. این اثرات منفی، چه در تولید و چه در فروش، سبب كشمكش‌های حقوقی ناخواسته میان طرفین معامله شده و بر اعتبار واحد ها و تجار و دست اندركاران صنعت و تجارت اثرات سوء جبران ناپذیری خواهد گذاشت.

لذا رفع معایب سیستم‌ توزین شامل انواع باسکول دیجیتال صنعتی مانند باسکول ماشین سنگین، باسکول تریلی کش یا باسکول کامیون کش، كه سبب بروز خطا در هر توزین می‌شود، علاوه بر این‌ كه موجب سودآوری اقتصادی، شرعی و قانونی استفاده كنندگان ابزارهای توزین می‌گردد، از بروز دعاوی حقوقی ناشی از كم فروشی و توزین ناصحیح و تضییع حق‌الناس نیز جلوگیری نموده و ضمن رعایت عدالت میان حقوق خریداران و فروشندگان، سبب خوش نامی، اعتبار و حسن شهرت تأمین كنندگان، تولید كنندگان و توزیع كنندگان كالاها و محصولات خواهد گردید.

 

 

به منظور تشریح اهمیت این امر، تیم تولید محتوای شرکت فرد ایران در نظر دارد ضمن بررسی اهمیت استفاده از سیستم‌های توزین دقیق و مناسب هر صنعت در صنایع، در هر مقاله به بررسی صنعتی خاص پرداخته و اهمیت دقت توزین را در آن صنعت تبیین نماید.

در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از ابزارهای دقیق توزین از جمله باسکول دیجیتال در صنعت سیمان خواهیم پرداخت.

قدمت صنعت سیمان در ایران

صنعت سیمان ایران با سابقه 85 ساله و ظرفیت‌های بالقوه بالا، به جهت بیشترین رشد و تاثیر گذاری کافی در اقتصاد کشور توانسته است جایگاه ویژه ای در صنعت کشور داشته باشد. در حال حاضر ایران با ظرفیت تولید 200.000 تن سیمان در روز بزرگترین کشور تولید کننده سیمان منطقه خاورمیانه می باشد .

خالی از لطف نیست بدانیم که ظرفیت تولید کشور در سال 1357 هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی 8 میلیون تن در سال بوده و هم اکنون با 60 میلیون تن در سال از رشدی معادل %750 نسبت به سال 1357 و 300 % در ده سال اخیر برخوردار است و بدین ترتیب صنعت سیمان کشور بیشترین سهم از رشد صنعت کشور را به خود اختصاص داده است.

تعداد کارخانجات سیمان در حال تولید کشور 53 واحد میباشد.

 

 

چرا استفاده از سیستم توزین دقیق و مناسب در کارخانجات تولید سیمان ضروری است؟

در مثال زیر به بررسی یك كارخانه تولید سیمان با ظرفیت 1.000.000 تن در سال می پردازیم. قابل ذكر است كه ارقام قید شده تقریبی اما نزدیك به ارقام مستند می باشد.

این کارخانه به طور متوسط در هر روز 2700 تن سیمان تولید می‌کند و با توجه به این مقدار تولید در طی روز، به تعداد 108 بار توزین (54 توزین پر و 54 توزین خالی) نیاز دارد. حال اگر فرض كنیم که این کارخانه دارای باسکولی 50 تنی با خطای حداقلی 20 کیلوگرم در هر 50 تن داشته باشد، فقط در حالت توزین پر در طول یک روز تقریباً 1 تن خطای توزین خواهد داشت و با فرض این که قیمت هر تن سیمان 850.000 تومان باشد، در طول یک ماه 25.500.000 تومان و در طول یک سال 306.000.000 تومان فقط برای حالت توزین پر متضرر می شود.

 

 

حال با توجه به موارد فوق در صورتی که این کارخانه باسکول دیجیتالی داشته باشد که توزین صحیح و دقیق داشته باشد در طول یک سال حداقل 306.000.000 تومان فقط از طریق فروش سیمان به درآمد خود خواهد افزود.که میدانیم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و تورم لحظه ای، با افزایش قیمت سیمان این مقدار نیز به صورت صعودی رشد خواهد داشت.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.