مقالات تخصصی دنیای باسکول

برد میلیاردی مرغداری ها با نصب باسکول دیجیتال

آیا خرید باسکول دیجیتال برای مرغداری ها ضروری است؟

در مرغداری های فعال با واحد های صنفی دارای ظرفیت تولید 15 هزار قطعه مرغ یا بیشتر ، اطلاع از وزن دقیق تمامی بارهای ورودی و خروجی از مرغداری تاثیر مستقیم بر میزان هزینه و درآمد اصلی واحد صنفی دارد. هر چند که توزین دقیق بار در هر دونوع صنف مرغداری تخمگذار و مرغداری گوشتی بسیار هائز اهمیت است، میتوان خاطر نشان کرد که با توجه به تعداد محدود اصناف فعال مرغداری تخم گذار و هزینه های بسیار بالای آنها موضوع وزن در این صنف بسیار حساستر میباشد. پس آیا خرید باسکول دیجیتال مانند باسکول تریلی کشی یا باسکول کامیون کش (باسکول 60 تنی یا باسکول 50 تنی) میتواند تاثیر قابل توجهی بر میزان درآمد مرغداری ها بگذارد ؟ آیا مرغداران میتوانند با استفاده از یک باسکول عمومی 60 تنی نیاز دورهایشان را برطرف نمایند؟ در ادامه این مقاله، که طبق آمار دقیق حاصل از ارتباط کاملا نزدیک با صنف مرغداران توسط تیم تحقیقات بازار شرکت فرد ایران گرد آوری شده است، اشتباهات فاحش مرغداری ها که منجر به تحمیل ضررهای میلیاردی به آنان شده را بررسی مینماییم و ارتباط این خسارتها با باسکول جاده ای و سیستم توزین مورد نیاز آنها مانند باسکول تریلی کش (برای واحد های صنفی بزرگتر) و باسکول کامیون کش را شرح می دهیم.

اهمیت خوراک طیور بر میزان هزینه های مرغداری

در مرغداری تخم گذار نیز همانند مرغداری گوشتی با ظرفیت بیش از 15 هزار قطعه برای پرورش مرغ های بالغ به وزن 1 الی 2 کیلوگرم، انتقال خوراک دام مانند سویا و نهاده های دامی عمدتاً بوسیله تریلی انجام میشود زیرا که متوسط خوراک هر جوجه در یک دوره 45 روزه حداقل 5 کیلوگرم میباشد. لازم به ذکر است که در واحد های صنفی کوچکتر ممکن است از کامیون برای حمل بار استفاده شود.

لذا در این دوره، مرغداری ها برای توزین خوراک، قطعا به باسکول دیجیتال تریلی کش یا باسکول کامیون کش نیاز خواهند داشت تا براساس وزن دقیق بار خریداری شده هزینه را پرداخت نمایند. در صورت عدم وجود باسکول دیجیتال در مرغداری ها، لازم است که مرغداران در زمان خرید دان، انواع مکمل، ذرت یا هر خوراک دیگری به میزان بار اعلام شده توسط فروشنده اعتماد نمایند که این اعتماد ممکن است در یک سال خسارات زیادی به همراه آورد. برای درک اهمیت این موضوع، مثال ساده زیر را بررسی نمایید.

 

 

خسارات میلیاردی ناشی از خرید خوراک طیور

فرض کنیم مرغداری گوشتی با ظرفیت 20.000 قطعه در استان خراسان رضوی،5 محموله 20 تنی خوراک دام از فروشنده ای در بندر خریداری می نماید. با فرض اینکه ارزش هرکیلوگرم بار خریداری شده معادل 20 هزار تومان باشد، این مرغداری در مجموع مبلغ 2 میلیارد تومان بابت خوراک دام یک دوره ی 45 روزه پرداخت میکند.

اگر باسکول جاده ای فروشنده خوراک، به ازای هر تن بار تنها 20 کیلوگرم خطا داشته باشد، این مرغداری حداقل 35 میلیون تومان تنها بابت تهیه خوراک آن دوره متضرر خواهد شد.

20 تن*20 خطا کیلوگرم*20.000 تومان*5 محموله=35.000.000تومان

این درحالی است که هنوز احتمال خسارات پنهان بالاتری وجود دارد:

• دقت و صحت عملکرد باسکول فروشنده چقدر است؟
• اگر فروشنده بار هر ماشین را کمتر از 20 تن را ارسال کرده باشد چگونه متوجه خواهیم شد؟
• با فرض دقیق و صحیح بودن باسکول و حسن اعتماد به فروشنده، آیا میتوان با قطعیت اعتماد حاصل نمود که راننده تریلی حامل بار هیچ گونه دخل و تصرفی در بار ارسال شده نداشته است؟
• آیا احتمال ریزش بار از تریلی یا کامیون یا از دست رفتتن بخشی از بار صفر است؟

با فرض اینکه تمام احتمالات ذکر شده در بالاصحت نداشته باشند و با علم براینکه احتمالا باسکول فروشنده ممکن است خطا داشته باشد، میبینیم که مرغدار تنها در یک سال خرید دام حداقل معادل 140 میلیون تومان متضرر میشود.

20 تن*20 خطا کیلوگرم*20.000 تومان*5 محموله*4 دوره=140.000.000تومان

درحالی که با نصب باسکول دیجیتال در محل مرغداری، نه تنها شک و شبهات ما نسبت به فروشنده و ارسال کننده رفع خواهد شد ، بلکه مانع از تحمیل خسارات میلیاردی به واحد صنفی خود میشویم.

خسارات سنگین ناشی از جا به جایی طیور

مهمترین نکته در مرغداری ها، رشد و پرورش جوجه در شرایط کاملا پایدار، سالم و به دور از هر نوع آلودگی در دوره ی 45 روزه پرورش است. فراهم نمودن آرامش و سلامت جوجه ها رمز موفقیت تولید باکیفیت خواهد بود. به دلیل حساسیت بالای جوجه به هرنوع آلودگی و احتمال شیوع بیماری و تلفات شدید مرغ ها، جوجه ها در این دوره ی 45 روزه، کاملا قرنطینه شده و از هر گونه رفت و آمدی به محل مرغداری ها پرهیز میشود تا پرورش آنها به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. لازم به ذکر است که حتی کوچکترین آلودگی صوتی مانند صدای بوق اتومبیل نیز میتواند به محصول نهایی آسیب وارد نماید، لذا قرارگرفتن مرغداری ها در مناطق دور افتاده و به دور از آلودگی های شهری، لازمه ی ابتدایی تاسیس یک مرغداری می باشد.

 

 

تاثیر عوامل استرس زا بر وزن مرغ

پس از طی شدن این دور ه ی سخت، پرهزینه و حساس، زمان فروش محصول نهایی یعنی مرغ بالغ به دفاتر مرغداری یا کشتارگاره ها فرا میرسد. و معمولا به دلیل فاصله ی قابل توجه کشتارگاه ها از محل پرورش طیور، و نیاز به جا به جایی آنها با کامیون و تریلی، مرغ به راحتی وزن کم میکند و به اصطلاح گوشت آن میریزد. احتمال وزن کم کردن مرغ ها از زمان خروج از مرغداری بسته به میزان استرس وارد شده بر آنها به دلایل زیر بسیار افزایش یافته و طبق آمار جمع آوری شده توسط تیم تحقیقاتی شرکت فرد ایران از مرغداران، هر مرغ 1.5 کیلوگرمی میتواند متوسط 50 الی 100 گرم از وزن خود را در زمان جا به جای از دست بدهد.

عوامل ایجاد استرس در مرغ و کاهش وزن محسوس آنها

• بارگیری نامناسب
• انتقال نامناسب بار بوسیله ی کامیون و تریلی و مسیر انتقال ناهموار

هر آنچه که میزان تکان های وارد شده به بار و آلودگی صوتی بیشتر باشد، استرس شدیدتری به طیور وارد شده و وزن بیشتری تا زمان رسیدن به مقصد از دست میدهند.

ریسک مالی بسیار شدید بدلیل عدم وجود باسکول دیجیتال در محل مرغداری

به منظور کاهش عوامل دخیل در ایجاد استرس در مرغ ها، معمولا بارگیری محصولات نهایی از مرغداری ها به محل کشتارگاه ها در خلوتترین و آرامترین زمان ممکن یعنی نیمه شب، صورت میگیرد. حال در صورت عدم وجود باسکول دیجیتال در محل مرغداری، مرغداران مجبورند در ابتدا بار خود را توسط نزدیکترین باسکول عمومی توزین نموده و سپس تحویل کشتارگاه دهند. لذا ناچار به پذیرش هرگونه خسارت ناشی از انتقال محصولات خود به محل فروش خواهند بود، از جمله:

• کاهش وزن مرغ در اثر حمل و نقل نامناسب
• احتمال دخل و تصرف توسط راننده یا هر شخص دیگری در بار تحویل داده شده تا زمان رسیدن به محل توزین
• خطای ناشی از میزان بار نشان داده شده در باسکول عمومی
• افزایش احتمال سرقت از بار تریلی ها و کامیون ها در نیمه شبعدم دسترسی به باسکول عمومی در نیمه شب

 

 

حاشیه ی امنیت مالی در سایه ی باسکول دیجیتال نصب شده در محل مرغداری

مرغداری های مجهز به باسکول دیجیتال، قبل از انتقال محصول نهایی برای فروش، آنها را توزین کرده و متناسب با وزن نشان داده شده توسط باسکول دیجیتال خود، بار را به راننده ها تحویل میدهند. البته باید خاطر نشان کرد که سنسور وزن باسکول یعنی لود و کیفیت سازه باسکول نقش اساسی را در صحت نمایش اطلاعات وطن دارند.در این حالت مسئولیت کاهش وزن و هرگونه آسیب دیگری به بار از زمان خروج از مرغداری تا زمان تحویل برعهده ی راننده خواهد بود و مرغداران متناسب با وزن نشان داده شده در باسکول دیجیتال نصب شده در محل خود، محصولات را به فروش می رسانند.و با خریداری باسکول از شرکت سازنده معتبر و دارای لودسل باکیفیت و دارای حساسیت لازم، ریسک های مالی خود را به حداقل میرسانند.

نصب باسکول دیجیتال با کیفیت وبا لودسل مرغوب در محل مرغداری یک اصل ضروری است و عدم نصب آن به معنی تحمیل خسارات مالی شدید بر صاحبان کسب و کار خواهد بود.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.