مقالات تخصصی دنیای باسکول

نقش جعبه تقسیم در دقت باسکول جاده ای

منظور از جعبه تقسیم باسکول جاده ای چیست؟

جعبه‌تقسیم (Junction box)، كه به آن به اختصار J.box هم گفته می‌شود شبیه جعبه‌تقسیم در سیم‌كشی ساختمان عمل می‌كند؛‌ و قطعه‌ای الكتریكی (و بعضاً الكترونیكی) است كه نقش متحد‌كننده‌ی سیم‌های خروجی از لودسل‌باسکول جاده ای را جهت ورود تنها یك سیم، به نشان‌دهنده وزن دارد.
اهمیت جانكشن باكس تا جایی است كه نهایت دقت لودسل و نشاندهنده باسكول کامیون کش (باسکول جاده ای) به دقت آن وابسته است. امروزه در باسكول دیجیتال شاهد مشكلاتی هستیم كه ناشی از عدم شناخت این وسیله مهم الكترونیكی است كه با یك ولتاژ بسیار كوچك در لودسل باسکول جاده ای سر و كار دارد. جعبه تقسیم مدل ضد رطوبت تنها جعبه تقسیمی است كه قسمت الكترونیكی آن ضد رطوبت می باشد. این ویژگی در جعبه تقسیم های دیگر وجود ندارد و با كمترین رطوبت صدها كیلوگرم خطا در توزین ایجاد می نماید. در ادامه به اهمیت نوع جعبه تقسیم ها در افزایش دقت یا ایجاد خطای فاحش در باسکول 50 تنی و باسکول جاده ای اشاره خواهیم کرد.

در چه شرایطی استفاده از جعبه تقسیم دقت باسکول جاده ای را افزایش میدهد؟

نكته حائز اهمیت در مورد جعبه‌تقسیم آنست كه این قطعه‌ هنگامی به بهترین شكل ممكن در جهت دقت بیشتر باسكول کامیون کش ( باسکول جاده ای )كار كرده و كمترین خطای ممكن را در توزین سبب می‌شود، كه به هیچ عنوان تغییری بر ولتاژ و نوسانات الكتریكی خارج شده از لودسل‌ها اعمال ننماید و صرفاً‌ نقش موازی‌كننده‌ و یكی‌كننده‌ی نوسانات الكتریكی را با هم داشته باشد؛ و در این صورت جعبه‌تقسیم یك قطعه الكتریكی و ایده‌آل خواهد بود.

منظور از جعبه تقسیم غیر ایده آل چیست؟

هنگامی كه در J.box قطعات الكترونیكی زیادی (مانند پتانسیومتر، خازن، مقاومت …) بكار رفته باشد، به آن معنی است كه خروجی لودسل‌ها با هم همخوانی نداشته و یكسان نیستند؛ و به منظور یكسان سازی این ولتاژ و نوسانات الكتریكی ناهمگن، به اجبار باید از تصحیح‌كننده‌هایی به شكل قطعات الكترونیكی فوق‌الذكر به منظور تنظیم دستی خروجی لودسل‌ها (گوشه‌گیری باسكول) استفاده كرد؛ كه در این صورت جعبه‌تقسیم یك قطعه الكترونیكی و غیر ایده‌آل خواهد بود.

جعبه تقسیم غیر ایده آل چگونه سبب ایجاد خطای فاحش در باسکول میشود؟

مشکل اصلی در جعبه تقسیم های غیر ایده آل این است كه تنظیم و دخالت دستی در نقش جعبه‌تقسیم، بایستی به ازای هر دفعه بارگذاری روی باسكول تكرار شود تا خطای توزین در محدوده مجاز قرار گیرد، و بدیهی است كه انجام این كار در عمل ‌غیرممكن است. پس ناگزیر، نصاب باسكول به دلیل جبران این ضعف و احتمالاً عدم مرغوبیت لودسل‌ها، جعبه‌تقسیم را فقط بر روی یك حالت خاص و با یك بار ثابت مفروض تنظیم (گوشه‌گیری) نموده،‌ و از آن به بعد باسكول برای توزین بارهایی بیشتر یا كمتر از آن بار ثابت مفروض، دچار خطایی بیش از حد مجاز و گاهی تا چندین تن خطا در توزین خواهد شد.

چرا جعبه تقسیم های دارای تصحیح کننده عملکرد ضعیفی دربرابر تغییرات دما و رطوبت دارند؟

از دیگر ضعف‌های بسیار بزرگ جعبه‌تقسیم‌های دارای تصحیح كننده (الكترونیكی) كه از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر دقت آن‌ها نیز محسوب می‌شود، می‌توان دو عامل گرما و رطوبت را نام برد. قریب به اتفاق جعبه‌تقسیم‌های باسکول جاده ای های موجود به دلیل داشتن قطعات الكترونیكی تصحیح‌كننده ولتاژ، و نیز برخوردار نبودن از ایزولاسیون لازم، خود یکی از عوامل خطای زیاد در توزین می‌باشد. لذا برای جلوگیری از اثرگذاری سوء رطوبت در دقت توزین، می‌بایست حتماً‌ از جعبه‌تقسیم‌های بدون تصحیح‌كننده (بدون مقاومت و پتانسیومتر) و ضد رطوبت (دارای ایزولاسون) مناسب استفاده كرده، و آن را به دور از تابش مستقیم نور خورشید و گرمای محیط (در اتاقك باسكول) نصب نمود. بنابراین باسکول کامیون کشی که همواره دقیق و مورد اعتمادند که دارای جعبه‌تقسیم تصحیح‌کننده ولتاژ نباشند. در این صورت این جعبه‌تقسیم‌ها به تغییرات دما و رطوبت حساس نخواهد بود.

 

تهیه شده توسط تیم تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.