مقالات تخصصی دنیای باسکول

دو عامل تاثيرگزار درعمر مفيد يك باسكول جاده ای

همواره عوامل بسیاری بر عمر مفید یک باسکول دیجیتال تاثیر خواند داشت. ولی لازم است که خریداران باسکول جاده ای پیش از خرید باسکول اطلاعات کافی از دو شاخص اصلی تاثیر گذار بر عمر مفید باسکول جاده ای بدست آورده تا بتوانند باسکول دیجیتال مناسب با کسب و کار خود اعم از باسکول بتنی، باسکول کامیون کش، باسکول تریلی کش و یا باسکول ماشین سنگین را انتخاب نموده و از خسارات میلیاردی احتمالی پیشگیری نمایند. این دو شاخص مهم عبارتند از بار محوری و تعداد توزین باسکول که در زیر به تفکیک توضیح آورده شده اند.

 

بار محوری چیست؟

نیروی وارده بر سطح جاده از طریق هر یك از محورهای وسیله نقلیه را بار محوری می نامند.

بار محوری چگونه بر عمر مفید باسکول جاده ای اثر میگذارد؟

در هنگام خرید باسكول توجه به بار محوری قابل تحمل صفحه باسكول جاده ای بسیار پر اهمیت می باشد. عدم رعایت بار محوری وسیله نقلیه و در مقابل عدم تناسب باسكول با بارمحوری وسیله نقلیه میتواند ضررهای مادی و معنوی بسیار زیادی را به صاحب باسكول تحمیل نماید. اغلب سازندگان و فروشندگان باسكول، ظرفیت باسكول را بدون توجه به بار محوری وسیله نقلیه و بر اساس بار گسترده روی آن بیان می كنند. این در حالیست كه اغلب بار هایی كه بر روی باسكول جهت توزین قرار می گیرند بصورت گسترده نبوده و می تواند با توجه به وضعیت قرارگیری بار بر روی محور های وسیله نقلیه نیروی های مختلفی را به صفحه باسكول وارد نماید. لذا در انتخاب باسكول می بایست بار محوری قابل تحمل توسط صفحه باسكول دقت زیادی گردد و این موضوع بر اساس وسیله نقلیه ای كه اغلب توسط باسكول توزین می گردد، قابل تشخیص می باشد زیرا با توجه به قوانین سازمان حمل و نقل جاده ای كشور وسایل نقلیه قابل تردد در جاده های كشور می بایست طبق یك ظرفیت مشخص و استاندارد بارگیری نمایند و همچنین نیروی وارد بر هر یك از محورهای وسیله نقلیه نباید از حد استاندارد و تعریف شده تجاوز نماید كه در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

میزان بار محوری مجاز براساس قوانین سازمان حمل و نقل جاده ای چقدر است؟

با توجه به قوانین و مقررات حمل و نقل بار در راه ها و جاده های كشور حداكثر فشار بار از محور های راهنما، منفرد و زوج وسیله نقلیه بر سطح راه نباید از حدود ذیل تجاوز نماید.

 

 

محور زوج و محور منفرد چیست؟

چنانچه فاصله دو محور مجاور وسیله نقلیه از یكدیگر كمتر از 2 متر باشد، آن دو محور را روی هم محور زوج نامند و اگر فاصله از دو متر بیشتر باشد هر كدام محور منفرد محسوب می شود.

وزن مجاز وسایل نقلیه با بار براساس مقررات جاده ای کشور چقدر است؟

حال با توجه به معرفی محورها و حداكثر نیروی مجاز وارد بر هر محور، بر اساس مقررارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاد ه ای كشور وزن مجاز وسایل نقلیه باری با بارمی بایست مطابق با جدول ذیل باشد:

 

 

تاثیر تعداد توزین روزانه و یا سالیانه بر صحت عملکرد باسکول چگونه است؟

یكی دیگر از عوامل تاثیر گزار در انتخاب باسكول تعداد توزین باسكول می باشد. همه باسكول ها و سیستم های توزین قابلیت اندازه گیری را دارند ولی ضروریست كه این اندازه گیری به گونه ای باشد كه در تمامی توزین های خود دقت و صحت داشته باشد. با توجه به اینكه باسكول های مختلف بنا بر محل استفاده و نحوه كاربری می تواند تعداد توزین های متفاوتی را داشته باشند، ضرورتی ندارد كه صاحب باسكولی كه كمتر از 10 توزین در روز انجام می دهد بخواهد باسكولی را خریداری نماید كه قابلیت توزین صحیح بیش از 250 توزین در روز را دارد. خریدار باسكول باید بتواند مطابق با نیاز خود باسكولی را خریداری نماید كه نسبت به هزینه متناسبی كه پرداخت می نماید توانایی توزین صحیح را برای كالای صاحب باسكول داشته باشد. لذا بمنظور حفظ دقت و صحت عملكرد باسكول در طول زمان و همچنین پرداخت هزینه متناسب بهتر است كه مطابق تعداد توزینی كه از باسكول خود در روز و یا در سال توقع داریم اقدام به انتخاب باسكول نماییم.

باسکول جاده ای فرد ایران با توجه به بار محوری و تعداد توزین

شرکت فرد ایران (گروه توزین) با توجه به بررسی بار محوری تمام وسایل نقلیه اعم از قابل تردد در جاده های كشور و غیر قابل تردد در جاده های كشور و همچنین تعداد توزین های مختلف تمامی صنوف فعال در كشور، اقدام به تولید سری های مختلف باسكول مطابق جدول ذیل نموده است.

 

 

• برای باسکولهای زیر 10 تن، سری باسکول براساس حداکثر بار تک محور (محور عقب برای وسایط نقلیه دو محوره) و برای باسکولهای بالای 20 تن، سری باسكول براساس حداکثر بار تک محور یا ظرفیت بار متمرکز (CLC) مشخص می شود.

ظرفیت بار متمرکز یا CLC چیست؟

• ظرفیت بار متمرکز (CLC) حداکثر بار متمرکز روی دو محور به فاصله 1/4 متر که پلاتفرم باسکول براساس آن طراحی شده است؛ تعریف می گردد.

تمامی این سری های باسكول برای ظرفیت های مختلف و ابعاد مختلف قابل تولید و ارائه خواهد بود و همچنین بر اساس تكنولوژی عمل آوری بتن و استفاده از مواد مختلف در تركیب بتن و …. این سری ها در سه نوع A وB و C تولید می گردند.

با توجه به ظرفیت بالای تولید امكان ارائه باسكول های دیگر با ظرفیت و ابعاد مختلف طبق درخواست مشتری وجود خواهد داشت.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.