آموزش های دنیای باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

چگونه می توان یک باسکول دیجیتال خوب را انتخاب نمود؟

در انتخاب و خرید باسکول جاده ای اعم از باسکول 60 تنی یا باسکول 50 تنی و انواع باسکول ماشین سنگین، دقت آن باسکول جاده ای در انجام عمل توزین، از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است. در شرکت صنعتی فرد ایران با بیش از 6 دهه تجربه در صنعت توزین کشور و سالها تحقیق به این مهم دست یافته که باسکول دیجیتالی دقیق و مستحکم و همواره مورد اعتماد است که دارای جعبه تقسیم تصحیح کننده نباشد. در ادامه به تفصیل به شرح این ویژگی های مهم خواهیم پرداخت.

چگونه میتوان یک باسکول خوب را انتخاب نمود؟ باسکول جاده ای خوب چگونه باسکولی است؟ متاسفانه اغلب خریداران باسکول دیجیتال، اطلاعات کافی در خصوص یک باسکول دیجیتال خوب ندارد لذا تعریف شرایط لازم برای انتخاب یک باسکول مناسب اولویتی است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

ممکن است اکثر فروشندگان خرید باسکول فلزی را توصیه نمایند یا بعضی دیگر باسکول بتنی و یا باسکول نیم بتن را پیشنهاد کنند و به ترویج این باور بپردازند که مثلا باسکول تریلی کش فلزی یک سرمایه همیشگی است و در توجیه صحبتشان از استدلال های کلی مشخصات فنی باسکول دیجیتال و قطعات آن برای مشتری صحبت میکنند که اغلب مشتریان در این باره اطلاعاتی ندارند و بیشتر دچار سردرگمی هستند.

آیا جنس باسکول جاده ای معیار تعیین کننده کیفیت باسکول است؟

اگرچه جنس باسکول دیجیتال نیز از مهمترین مسائل مورد توجه در انتخاب یک باسکول جاده ای مناسب برای مشتریان به شمار می رود اما در انتخاب باسکول دیجیتال آنچه بیش از همه گزینه ها اولویت دارد، دقت آن باسکول در انجام عمل توزین است. تاکید بر این نکته که هدف از خرید باسکول چیزی جز انجام توزین دقیق نیست، این زمینه را فراهم میکند تا خریدار از امکان بهترین بهره برداری نسبت به هزینه انجام شده در بازه زمانی استفاده از باسکول دیجیتال بهره مند شود، آن هم دقتی پایدار، تکرار پذیر و قابل اطمینان.

تاثیر تفاوت وزن سازه بر دقت سازه تا چه اندازه میتواند موثر باشد؟

لازم به ذکر است که تفاوت وزن سازه باسکول جاده ای به همراه سایر متعلقات آن میتواند منجر به حداقل اختلاف وزن در سازه و طبیعتا مبلغ ساخت در صفحه پلاتفرم گردد. بدیهی است استفاده از سازه های مختلف با وزن های نابرابر تفاوت کیفیت و قیمت لودسل یا سنسور های وزن یک باسکول دیجیتال را نیز بدنبال خواهد داشت. بعنوان مثال تفاوت 2 میلیمتر در سطح پوشش باسکول فلزی 16 متری روی زمین از 10 میلیمتر به 8 میلیمتر معادل 830 کیلوگرم و تفاوت استفاده از تیرآهن IPE550 بجای تیرآهن IPE500 نیز معادل 580 کیلوگرم است.

همچنین استفاده از پل های عرضی IPE200 بجای IPE160 معادل 480 کیلوگرم است و تیرهای طولی IPE160 بجای IPE140 حداقل تفاوت 260 کیلوگرمی بدنبال خواهد داشت. البته بدون در نظر گرفتن پیچ های فولادی و تعداد آنها، ضخامت صفحه پلیت ها و قطعات محکم کننده داخلی شاسی ها، نحوه کوپلینگ تیرهای عرضی و ضخامت آنها، نوع رنگ مصرفی و نحوه جوشکاری قطعات همانطوری که در بالا اشاره شد حداقل تفاوت وزن در سازه و مبلغ ساخت در صفحه پلاتفرم بوجود خواهد آمد. این موارد تنها تفاوت قیمت در ساخت یک باسکول نیست، بلکه تفاوت قیمت در ساخت سنسورهای وزن یا همان لودسل که به تعداد 6 عدد در باسکول 16 متری فوق الذکر استفاده میشود، که تفاوت استفاده از دو نوع لودسل باکیفیت های متفاوت در یک لودسل می تواند مبلغ بالایی تفاوت ایجاد کند.

قوانین جدید استاندارد باسکول دیجیتال چیست؟

متاسفانه بعلت خلا در قانون قبلی استاندارد در باسکول دیجیتال و نحوه تست آنها وضعیتی ایجاد شده است که برخی تولیدکنندگان با سلیقه خود باسکول دیجیتال را با سازه و تجهیزات الکترونیک با کیفیت پایینتر و ارزانتر طراحی و روزانه روانه بازار می نمایند اما با هوشیاری مسئولین ذیربط استاندارد، قانون جدیدی با استاندارد قبلی جایگزین شده است که در آن تقریبا طبق آخرین دست آوردهای استاندارد جهانی، با تست باسکول جاده ای طبق آن می توان مطئن بود که باسکول در طول یکسال حداقل وزن تولید شده با آن مورد قبول خواهد بود.

طبق قانون جدید می بایست حداقل معادل 30درصد ظرفیت باسکول جاده ای، وزنه کالیبره شده وجود داشته باشد. این در حالی است که باسکول های فعلی فقط با 5 تن وزنه کالیبره میشوند. در استاندارد جدید تصحیح و یکسان سازی گوشه های یک باسکول 8 متری 50 تنی که در گذشته فقط با 3 تن وزنه گوشه گیری میشد به 17 تن وزنه نیاز دارد که تقریبا 6 برابر وزن کنونی است. و این درحالی است که 17 تن وزنه بطور کامل روی یک گوشه یعنی روی یک لودسل قرار میگیرد.

وجود این مشکلات و خطاهای قانونی استاندارد باعث میشود که برخی تولیدکنندگان فنی غونداسیون هایی با آرماتوری کمتر به مشتریان ارائه نمایند لذا مشتری پس از خرید باسکول جاده ای با مشکلات گوناگونی روبرو می شود.

 

 

چه نوع جعبه تقسیمی برای باسکول دیجیتال مناسب است؟

در شرکت صنعتی فرد ایران با بیش از 6 دهه تجربه در صنعت توزین کشور و سالها تحقیق به این مهم دست یافته که باسکول دیجیتالی دقیق و مستحکم و همواره مورد اعتماد است که دارای جعبه تقسیم تصحیح کننده نباشد.

در یک باسکول 60 تنی با دقت 10 کیلوگرم تغییرات الکتریکی در حدود 1 میکروولت می باشد (یک میلیونیوم ولت) که به آن یک قسمت در هر میلیون میگویند و آنرا با کلمه PPM نشان میدهیم و این دقت استثنایی فقط در باسکول دیجیتال در دنیای الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال در یک دستگاه نوار قلب دقت مورد نظر دهها برابر کمتر می باشد. لذا قریب به اتفاق جعبه تقسیم های باسکول های موجود نه تنها به حرارت حساس می باشند، بلکه خود یکی از عوامل خطا در باسکول ها می باشند زیرا در طول زمان بعلت تغییرات دما و همینطور رطوبت باعث کاهش دقت باسکول می شوند.

لذا با جمیع موارد بالا می توان دریافت که بهترین باسکول، باسکولی است که دارای جعبه تقسیم فاقد قطعات الکترونیکی باشد یعنی فقط جعبه ای که جهت موازی نمودن سیم های لوسل ها باشد و بس. در این صورت این جعبه تقسیم به تغییرات دما و رطوبت حساس نخواهد بود. بعنوان مثال در جعبه تقسیم های معمولی با برد الکترونیکی همراه با مقاومت و پتاسیومتر حتی با نزدیک نمودن دست و انتقال گرمای دست از راه دور تغییرات وزن بوجود می آید و حتی اگر بازدم دهان را به آن بدمیم تغییرات چند تنی در وزن مشاهده خواهد شد.

 

 

تقاوت جعبه تقسیم فرد ایران با سایر محصولات موجود در بازار چیست؟

این درحالی است که اگر با اسپری آب روی برد الکتریکی جعبه تقسیم شرکت فرد ایران بپاشیم نخواهیم توانست تغییراتی را در وزن بوجود آوریم و اگر با وسیله ای هوای سرد یا گرم را بطور مستقیم در حین کار روی آن به جریان بیاندازیم هیچگونه تغییراتی در وزن باسکول دیده نمیشود.

بنابراین اگر هرگونه خطایی در وزن بعلت استحکام صفحه بار پلاتفرم، لودسل ها، فونداسیون و نشاندهنده الکتریکی ایجاد شود بوسیله جعبه تقسیم قابل تصحیح نست و باید بلافاصله این خطاها مورد بررسی قرار گیرند.

باسکول جاده ای فرد ایران بعنوان تنها باسکول هایی که بدون نیاز به جعبه تقسیم یا موقاومت های الکتریکی هستند و پس از نصب نیازی به گوشه گیری و یکسان سازی آنها ندارند و چنانچه خطایی هم وجود داشته باشد بعلت عدم نصب صحیح لودسل است زیرا تمام قطعات باسکول دیجیتال بصورت کاملا یکسان و تحت محیط کاملا کنترل شده ساخته و تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.