مقالات تخصصی دنیای باسکول

بهترین روش عمل‌آوری بتن باسكول جاده ای

باسكول بتنی چیست؟

بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان و سنگدانه‌های مختلف كه در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی حاصل می شود به وجـود می‌آید . بتـن اینـک با گذشـت بیش از 170 سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی، دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است و به دلیل دارا بودن برخی از خصوصیات منحصر به فرد در ساخت اكثر سازه‌ها از جمله باسکول جاده ای و باسکول بتنی از آن استفاده می‌گردد.

 

تفاوت اصلی سازه های بتنی نسبت به انواع دیگر سازه ها در چیست؟

تمایز در خور توجه سازه های بتنی در مقابل با دیگر انواع سازه ها نظیر قیمت تمام شده پایین تر، كیفیت و استحكام بالاتر، ضریب انتقال دمای كمتر، پایداری بیشتر نسبت به ضربه های وارده و مقاومت بیشتر در مقابل عوامل جوی و محیطی و … باعث شد كه صنعتی فرد ایران،گروه توزین، با انجام مطالعات گسترده و اخذ مشاوره های لازم از متخصصین فن در صنعت و دانشگاه، اقدام به انتقال تكنولوژی ساخت سیستم توزین بتنی علی الخصوص باسكول‌ جاده ای بتنی از كشورهای چك و آلمان نموده و این باسكول ها را به‌نام باسكول مركب كه همان باسكول تمام بتن پیش ساخته می باشد تولید و وارد بازار نماید. در حال حاضر و طبق آمار های گرفته شده از بازار باسكول تمام بتن پیش ساخته، توانسته است سهم به سزایی از بازار را به خود اختصاص دهد و اكثر صاحبان کسب و کارها تمایل به خرید باسكول بتنی دارند.

کیفیت سازه ی باسکول بتنی به چه چیزی وابسته است؟

اما نكته بسیار مهم در این نوع باسكول‌ها، طراحی مهندسی سازه آن و نوع عمل آوری بتن باسكول می باشد كه در نهایت این دو نكته تاثیر بسیاری را در كیفیت نهایی سازه باسكول خواهد داشت. با توجه به اینكه عمل‌آوری استاندارد و صحیح بتن نیازمند استفاده از تكنولوژی و روش های نوین روز می باشد، سرمایه گذاری شركت ها در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

با توجه به تمایل بازار به استفاده از باسكول‌های پیش ساخته مركب یا باسکول بتنی، برخی از شركت ها به‌دلیل عدم توانایی در سرمایه‌گذاری از شیوه‌های سنتی و غیر علمی برای عمل‌آوری بتن باسكول استفاده می‌نمایند. لذا این نوشته در حقیقت بررسی است اجمالی برای شناخت بهترین روش عمل‌آوری بتن با رویكردی به سوی تولید باسكولی بهتر و بادوام تر.

 

 

عمل آوری بتن چیست؟

یکی از قسمتهای مهم در عملیات تولید بتن ، عمل آوری بتن است . عمل آوری فرآیندی است كه طی آن از افت رطوبت بتن جلوگیری و دمای بتن را در حدی رضایت بخش حفظ می‌نمایند که این عملیات بلافاصله پس از بتن ریزی و اتمام عملیات پرداخت آغاز می شود. در حقیقت زمانی كه سیمان با آب مخلوط می شود واكنشی شیمیایی به نام هیدراسیون (آبگیری) انجام می شود كه میزان پیشرفت این واكنش بر روی مقاومت و دوام بتن تاثیر به سزایی دارد. در صورت مطلوب بودن دما و رطوبت بتن از طریق عمل آوری، واكنش هیدراسیون تداوم می یابد. عمل آوری بتن برخواص بتن سخت شده مانند دوام ، مقاومت ، آب بندی ، مقاومت سایشی ، ثبات حجمی ، مقاومت در برا بر یخ زدن و آب شدن ، نمکهای یخ زدا ، تاثیر به سزایی می گذارد . لازم بذكر است رشد مقاومت بتن در سنین اولیه بسیار سریع است اما پس از آن، مطابق نمودار مقابل به مدت نامحدودی به صورت آهسته ادامه می یابد.

 

 

اهداف عمل‌آوری بتن چیست؟

1. جلوگیری از کاهش رطوبت یا تامین رطوبت از دست رفته
2. حفظ دمای بتن در حدی مطلوب به مدت زمانی معین
3. توسعه مقاومت بتن با تکمیل عملیات هیدراسیون سیمان

مدت عمل آوری چقدر است؟

مدت زمانی که بتن باید از نظر کاهش رطوبت محافظت شود به نوع سیمان ، نسبت اجزای مخلوط ، مقاومت مورد نیاز ، اندازه و شکل عضو بتنی ، هوای محیط و به شرایط بعدی که بتن در معرض آن قرار خواهد گرفت ، بستگی دارد.

 

روش های عمل آوری بتن باسكول

• عمل آوری بتن در استخرهای آب (غوطه وری سازه بتنی در آب)

مقاومت بتن در این حالت 125% می باشد

بـهـتــریـن و كـامـلـتـریـن روش عـمــل آوری، غوطه ور سازی كل سازه بتنی ساخته شده در آب می باشد. در این روش، قطعات بتنی را به مدت حداقــل 7 روز در استـخـرهای بزرگ آب به حالت اشباع غوطه ور نموده تا بتن به حداكثر میزان استحكام خود برسد.

از آنجا كه استفاده از این روش مستلزم سرمایه‌گذاری گسترده و بالا جهت ســاخت و تجهیز استخــرهای وسیع،محوطه سازی، تجهیز‌، حمل و نقل و سیستمهای آبرسانی می باشد، تنها برخی ازكارخانجات بزرگ و فرا منطقه ای از این روش استفاده می‌نمایند.

 

 

این نوع عمل آوری در شرایط كاملا كنترل شده صورت می پذیرد و نسبت به سایر روشها دارای مزایا و برتری‌های قابل توجهی است و سازه بتنی در این حالت به حداكثر استحكام لازم خواهد رسید.

 

• عمل آوری بتن با بخار آب

مقاومت بتن در این حالت 100% می باشد

این روش جهت عمل آوری سریع بتن استفاده می گردد و بیشتر جهت تولید بلوك های سـیمانی و سـازه های كوچك بـتـنی كاربرد دارد. این روش دارای مزایای اقتصادی برای تولیدكنندگان بوده لیكن كیفیت و مقاومت بتن عمل‌آوری شـده در این روش از كیفیت و مقاومت بتن عمل آوری شده در روش غوطه وری در آب كمتر است.

در این روش جهت حصول نتایج رضایت بخش می بایست دقت و كنترل ویژه ای در عمل آوری لحاظ نمود لیكن به دلیل عدم تجهیز كارخانجات تولیدی بتن به تجهیزات پیشرفته و ایزوله، این نوع عمل آوری و عدم نظارت متخصصین بر فرآیند، بصورت مداوم گزارشات متعددی در خصوص كیفیت نازل و مقاومت پایین این سازه ها منتشر می گردد. بدین جهت از این روش معمولا برای عمل آوری قطعات پیش ساخته غیر سازه ای و قطعاتی كه فشار بار كمتری بر آنها تحمیل می شود استفاده می گردد و مناسب عمل آوری قطعات بزرگ بتنی نمی باشد.

 

 

• استفاده از گونی

مقاومت بتن در این حالت بسیار ضعیف می باشد

استفاده از پوشش های خیس اشباع شده نظیرگونی و آبپاشی سطح بتن مخصوص كارگاه های كوچك و فاقد سرمایه مالی و علمی می باشد. این روش به هیچ عنوان نمی تواند استحكام لازم را برای بتن باسكول ایجاد نماید و لذا سازه باسكول دركوتاه مدت دچار ترک می شود و از بین خواهد رفت.

 

 

بهترین شیوه ی عمل آوری بتن

با توجه به مقایسه انجام شده در خصوص روش های عمل آوری قطعات بتنی باسكول جاده ای، به نظر میرسد در صورت توانایی كارخانجات تولیدی باسكول در ایجاد حوضچه ها و استخرهای وسیع، عمل آوری بتن و سازه باسكول در استخرهای آب، كاملترین و بهترین شیوه عمل آوری بتن بوده و ضمن استحكام حداكثری سازه های بتنی باسكول، ضامن حفظ كیفیت و دقت سازه باسكول در طی زمان نیز می باشد.

 

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.