مقالات تخصصی دنیای باسکول

اهمیت سيستم ارت مناسب در باسکول جاده ای

خسارت وارده به باسکول جاده ای در اثر صاعقه

وقوع صاعقه در جنوب آسیا بالاترین رتبه را در جهان دارد. همه ساله میلیاردها تومان خسارت شدید به ساختمان ها، سیستم های برق، تلفن و سایر سیستم های الکترونیکی وارد می شود با این وجود حفاظت از سیستم های الکترونیک حساس مانند سیستم توزین و باسکول دیجیتال شامل باسکول ماشین سنگین، باسکول کامیون کش و باسکول تریلی کش ، فارغ از جنس آنها که میتواند باسکول بتنی، باسکول تمام فلز یا بتن فلز باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است.  در واقع به خاطر شدت نیرویی که از برخورد صاعقه به وجود می آید، غیرممکن است که جلوی خسارت را به طور کامل گرفت. اما می توان با نصب سیستم ارت مناسب و استاندارد و ادوات حفاظتی، از خرابی های بیشتر جلوگیری کرد. ادوات حفاظتی از هر نوع یا مارک که باشند، چنانچه اتصال به زمین مورد قبولی نداشته باشند، بیاثر خواهند بود. طراحی سیستم ارتینگ هر باسكول متعلق به شركت تولید كننده باسكول میباشد و نوع طراحی سیستم ارت در عملكرد آن بسیار تاثیرگزار میباشد.

هر باسكول دیجیتال با هرظرفیتی از باسکول 50 تن تا باسکول 60 تن و باسکول 80 تن و هر مدل لودسل نیاز به یك سیستم ارت مناسب دارند.

صاعقه چیست؟

صاعقه : وقتی بار الکتریکی انباشته شده در ابرها تخلیه شده و به صورت یک قوس الکتریکی به زمین برخورد کند، صاعقه اتفاق می افتد.

ولتاژ صاعقه

این ولتاژ معمولا بین 10 تا 20 میلیون ولت در نوسان است و بعضا تا 100.000.000 ولت هم افزایش پیدا می کند . بزرگی این رقم را وقتی بهتر درک می کنید که آن را با برق شهر ( 220 ولت ) مقایسه کنید . به عبارت دیگر ولتاژ صاعقه آنقدر زیاد است که می تواند بر مقاوت بسیار زیاد (( هوا )) در برابر عبور جریان برق، غلبه کرده و از آن بگذرد !

بیشتر بخوانید  شاخصه‌های مهم در طراحی و تولید یك لودسل خوب کدامند؟ (قسمت اول)

جریان صاعقه

این جریان در حدود 10.000 آمپر شدت دارد . اما این مقدار همیشگی نیست و گاه تا 200 هزار آمپر هم می رسد. (کنتور منزل شما حداکثر 25 آمپر را از خود عبور میدهد)

قدرت صاعقه

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که صاعقه به طور معمول حدود 100 میلیارد وات (!) انرژی تولید میکند و میتواند این مقدار را تا 16000 میلیارد وات (!) نیز بالا ببرد . نیرویی که در هیچ کجای دیگر یافت نمیشود .

راه حل محافظت باسكول در مقابل صاعقه و جریانهای گذرای ناشی از صاعقه چیست؟

برای محافظت مؤثر لودسل های باسكول جاده ایكه یكی از مهمترین قسمت های هر سیستم توزین می باشد، به دو نوع محافظ نیاز است:
1- ادوات حفاظتی خط علائم
2- اتصال زمین مناسب لودسل
در واقع آنچه از میله ارت و چاه ارت مهمتر است همگن سازی باسكول در قسمت لودسل هاست. به این معنا كه اگر سیم كشی و ارتینگ با دقت انجام نشود، با استفاده از بهترین و عمیق ترین چاه دنیا با اهم صفر، باز هم امكان سوختگی لودسل ها تا حد زیادی وجود دارد. لازم بذكر كه طراحی سیستم ارتینگ هر باسكول متعلق به شركت تولید كننده باسكول می باشد و نوع طراحی سیستم ارت در عملكرد آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

مقاومت لازم برای چاه ارت در سیستم توزین چقدر است؟

میزان مقاومت چاه ارت بایستی در حدود 2 اهم باشد. مقدار مقاومت چاه ارت باید در طول سال دو بار با هماهنگی صاحب باسكول و از طریق دستگاه مخصوص (توسط اداره برق منطقه) چك شود. در صورت افزایش مقاومت به بیش از این مقدار، احتمال خطر سوختگی یا آسیب به تجهیزات الكترونیك باسكول دیجیتال بر اثر رعد و برق یا شوك الكتریكی افزایش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  مزایا و معایب خرید باسکول های جاده ای دسته دوم

9 نکته ی ضرورری در هنگام راه اندازی چاه ارت مناسب برای باسکول جاده ای

1- جهت برقراری سیستم ارت از تصویر ذیل پیروی نمایید.

2- از سیم نمره 16 افشان روكش دار برای سیم بندی ارت بین لودسل ها، نشاندهنده، جی باكس و … استفاده گردد.

3- جهت صرفه جویی در مصرف سیم ارت، كلیه سیم ها را از لوله های مربوط به كابل های لودسل عبور دهید.

 

4- حتماً از یك تابلو جهت برقراری اتصالات ارت استفاده گردد.

5- ارت نشاندهنده را مطابق با تصویر برقرار نموده و سیم ارت (سیم افشان نمره 16 )آن را به تابلوی ارت متصل نمایید.

 

           

6- ارت جی باكس(جعبه تقسیم) را برقرار نموده و سیم ارت را به تابلوی ارت متصل نمایید.

7- قبل از اتصال كابلشو به دیسك پایین و جامپر، محل اتصال را سنباده و گریسكاری نمایید.

 

 

8- از كلیه قطعات الكترونیكی ( لودسل، نشاندهنده، جی باكس) سیم جداگانه به تابلوی ارت اتصال یابد.

9- جهت اتصال سیم ارت لودسل به تابلو، از دیسك نگهدارنده پایین لودسل

 

 

 

 

یكی از قسمت های مهم هر سیستم ارت،چاه ارت می باشد. در صورت اجرای چاه ارت توسط صاحب باسكول، ضروریست كه چاه دقیقاً مطابق با نقشه ذیل اجرا گردد.

 

 

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

5/5 - (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.