مقالات تخصصی دنیای باسکول

آیا نوسانات برق شهری بر عملکرد باسکول جاده ای تاثیر میگذارد؟

یکی از موارد تاثیرگذار بر طول عمر و عملکرد یک دستگاه الکترونیکی، نوسانات و اختلالات موجود در برق شهری است. در نتیجه بخش الکترونیکی یک باسکول جاده ای و باسکول دیجیتال شامل سیستم های ابزار دقیق مانند نشان دهنده باسکول تحت تاثیر مستقیم این نوسانات قرار میگیرد که به موازات بر عملکرد کل باسکول جاده ای تاثیر خواهد داشت. برای مثال نواسانات ناشی از افزایش ولتاژ لحظه ای میتواند آسیب جدی به نشان دهنده ی باسکول دیجیتال وارد کرده و در نتیجه علاوه بر آسیب به قطعات الکترونیک باسکول جاده ای، در توزین بار نیز خطا ایجاد میکند.

لذا لازم است که صاحبان کسب و کار پیش از خرید باسکول جاده ای، با مطالعه عوامل تاثیرگذار در بروز این مشکلات و راه های مقابله با آن ها از بروز خسارات سنگین جلوگیری نمایند.

لازم به ذکر است که صاحبان تمامی انواع باسکول جاده ای اعم از باسكول كامیون كش، باسكول تریلی كش، باسكول خاور كش، باسكول نیسان كش، باسكول 50 تنی، باسكول 60 تنی، باسكول دامپ تراك كش،باسکول ماشین سنگین و باسكول قطاركش با مطالعه مقاله زیر می توانند از خسارات احتمالی پیشگیری نمایند.

یک ولتاژ ایده آل شهری چه میزان میباشد؟

یک ولتاژ ایده آل و مطلوب برق شهری 220 ولت 50 هرتز و شکل موج سینوسی می باشد. اما تصور اینکه همیشه ولتاژ ورودی دستگاه های الکترونیکی اینگونه باشد، خیلی سخت و تقریبا بعید میباشد.

7 عامل مهمی که میتواند بر برق ورودی دستگاه های الکترونیک تاثیرات مخرب ایجاد کنند، کدامند؟

1- افزایش ولتاژ لحظه ای (Surge)

معمولا با افزایش ولتاژلحظه ای برق به میزان حداقل 110% ولتاژ واقعی (Surge) گفته میشود که معمولا مدت زمانی بیش از 3 نانو ثانیه طول می کشد.(یعنی بیش از یک سیکل برق ادامه دارد) که علت این امر میتواند خارج شدن از مدار دستگاه هایی با توان مصرفی بالا باشد. همچنین اتصال کوتاه و استفاده نادرست از کابلها بدون در نظر گرفتن ضخامت آنها می باشد که تغییرات ناشی از نور لامپها از اثرات قابل رویت این حالت می باشد که این حالت در صورتیکه به مدت چند سیکل پی در پی تکرار شود، باعث آسیب جدی به دستگاه نشاندهنده میشود.

2- افت لحظه ای ولتاژ (Sag)

به کاهش کوتاه مدت ولتاژ برق شهر به چند سیکل پی در پی گفته میشود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مصرف کننده ای با توان مصرفی بالا مانند لحظه استارت موتورهای الکتریکی، تاسیسات حرارتی-برودتی و تهویه هوا، وارد مدار شود. همچنین اتصال کوتاه نیز از عوامل موثر در این پدیده می باشد. افت ولتاژ طولانی زمانی اتفاق می افتد که منبع اصلی تولید برق، قدرت تامین توان مورد نیاز شبکه ی مصرف را نداشته باشد و شرکت برق مجبور به کاهش ولتاژ شبکه ی سراسری شود و گاهاً این حالت چندین ساعت به طول می انجامد. این کاهش ولتاژ باعث افزایش چشمگیر جریان مصرفی و در نتیجه اتلاف انرژی و افت راندمان دستگاه میشود.

3- افزایش لحظه ای شدید ولتاژ (Spike)

Spike ها ولتاژ سریع و گذرا و با مدت کمتر از 3 نانو ثانیه می باشند که به موج اصلی برق شهر اضافه می شوند. و بسیار خطرناک هستند و میتوانند به دستگاه و نشاندهنده باسکول جاده ای خسارت وارد کنند.مهمترین عامل این حالت تماس موضعی رعد و برق با زمین، خصوصا القا به خطوط انتقال نیرو می باشد. این افزایش می تواند باعث آسیب مدارهای الکترونیکی گردد. و یا حتی میتواند باعث از بین رفتن اطلاعات نوشته شده بر روی E2 PROM مانند کالیبراسیون و اطلاعات مربوط به توزین گردد. در صورت طولانی شدن این حالت احتمال آتش سوزی در قطعات وجود دارد.

بهتر است در زمان رعد برق شدید دستگاه را خاموش کرده و برق شهری را قطع نمود و اتصالات کفه ی نشان دهنده را قطع نمود.

4- نویز خط (Line Noise)

همانطور که میدانید به طور ساده نویز به تغییرات نامنظم اتفاقی و پرسرعت ولتاژ گفته میشود که در حالت کلی میتوان نویز را از تداخل امواج رادیویی و الکترومغناطیسی دانست و همچنین اختلال بین ولتاژ های فاز به فاز و فاز به نول می باشد. استفاده از کابل های غیراستاندارد و کابل کشی نامناسب، مجاورت با تجهیزات رادیویی، رعد برق و … از عوامل موثر در این پدیده هستند که باعث هنگ کردن و از بین رفتن اطلاعات میشود و با استفاده از کابلهای مناسب و اجرای کامل اتصالات ارت میتوان تاثیرات مخرب نویز را کاهش داد تا آسیب کمتری به سیستم وارد شود.

5- قطع برق شهر(Power Failure)

بروز اشکال در خط انتقال نیرو، قطع کلیدهای اصلی تامین کننده یا حوادثی مانند قطع کابل انتقال نیرو از دلایل اصلی Power Failure میباشند که بیشترین ضرر این حالت در قطع تجارت الکترونیک ON LINE است.

6- نوسانات فرکانسی (frequency Variation)

فرکانس برق شهری در ایران 50 هرتز میباشد ولی گاهی ممکن است بعلت ضعیف و ناپایدار بودن منبع تولید برق، این فرکانس متغیر باشد که این حالت باعث کاهش دقت و افزایش خطای دستگاه میشود.

7- اغتشاشات هارمونیک (Harmonic Distortion)

یکی دیگر از حالت های نامناسب برق شهر، اغتشاشات پریودیک و شبه سینوسی برق شهر می باشد. از عواملی که باعث ایجاد این حالت میشودمیتوان به منابع تغذیه سویچینگ، دستگاه های فتوکپی، چاپگرهای لیزری و موتورهای الکترونیکی با سرعت متغیر اشاره کرد که معمولا در محیط هایی که چند دستگاه کامپیوتر وجود دارد این حالت بعلت تغذیه سویچینگ کامپیوترها بیشتر مشاهده میشود. این هارمونیک ها باعث افزایش نامناسب جریان می شوند و این افزایش جریان می تواند باعث خرابی قطعات و دستگاه و همچنین افزایش حرارت داخلی دستگاه شود.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.