مقالات تخصصی دنیای باسکول

پروژه راه اندازی سیستم توزین ریلی شرکت مپنالکوموتیو توسط گروه صنعتی فرد ایران

سرآغاز پروژه موفق و عظیم راه اندازی باسکول ریلی گروه مپنا لکوموتیو

شركت فرد ایران (گروه توزین) به عنوان بزرگترین طراح و تولید كننده انواع باسكول جاده ای یا صاطلاحاً همان باسکول کامیون کش و تریلی کش و انواع سیستم توزین ریلی و صنعتی، با توجه به سابقه درخشان خود در این رسته از صنعت تاكنون موفق به انجام پروژه های ملی و عظیمی نظیر باسکول ریلی 200 تنی استاتیک و کامیون کش ایستگاه راه آهن رودشور تهران، طراحی، تولید، نصب و راهبری سیستم های توزین بنادر شهید رجایی و باهنر هرمزگان، سیستمهای توزین شركت معادن گل گهر سیرجان، باسکول ریلی 200 تنی دینامیک – استاتیک در راه آهن بندر عباس، فولاد میبد یزد و ذوب آهن اصفهان، طراحی و اجرای سیستم توزین و بالانسینگ واگن های مترو در شركت قطار های شهری تهران، سیستم توزین چرخ به چرخ ، محور به محور واگن در شركت واگن پارس اراك و … نموده است. یکی از پروژه های بسیار موفق و درخشان گروه فرد ایران همکاری با شرکت مپنا لکوموتیو برای نصب باسکول ریلی متناسب با تکنولوژی درخواستی این واحد صنعتی بوده است.

شركت مپنا با توجه به انتقال تكنولوژی روز دنیا از كشورهای اروپایی و ارتباطات گسترده با تولیدكنندگان خارجی، ابتدا با پیشنهاداتی از سوی تولیدكنندگان معتبر جهان در خصوص تهیه باسکول ریلی خود مواجه گردیده بود كه با توجه به مجموعه مشاورات و تعاملات فی ما بین كارشناسان و مدیران ارشد شركت فرد ایران (گروه توزین) و شركت مپنا لوكومتیو، در نهایت این شركت در خصوص تهیه سیستم توزین مورد نیاز خود از شركت فرد ایران متقاعد گردید.

 

 

ورود مپنا لکوموتیو به بازار حمل و نقل ریلی

مپنا که مختصر شده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران می‌باشد، شرکتی صنعتی و ایرانی است كه در سال 1372 راه اندازی شده و در حوزه صنایع نیروگاهی برق، نفت و گاز و ترابری ریلی بصورت پیمانکار اجرایی و سرمایه‌گذاری خصوصی فعالیت می‌کند.

این شرکت ۸۵٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات و به ارزش قراردادی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار را مهندسی، تامین تجهیزات، احداث یا سرمایه گذاری و اجرا کرده یا اجرای آنها را در دست انجام دارد. از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، گروه مپنا اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

با عنایت به توانمندی گروه مپنا در مدیریت، ساخت تجهیزات اصلی و اجرای پروژه های نیروگاهی و لزوم به توسعه این توانمندی در سایر بخش‌های صنعت، گروه مپنا از اواخر سال 1383 تصمیم گرفت كه به بازار “حمل و نقل ریلی” وارد شده است.

در همین راستا این شركت با ساخت 150 دستگاه لکوموتیو مسافری زیمنس با انتقال دانش فنی این دستگاهها، احداث كارخانه تولید لكوموتیو مپنا و احداث و راه‌اندازی کارخانه ساخت ترمز با مشارکت Faiveleyگام بلندی را در راستای خودكفایی ایران در صنعت حمل و نقل ریلی برداشته است.

 

 

چرا مپنالکوموتیو برای اجرای پروژه باسکول ریلی علی رغم وجود رقبای توانمند خارجی، شرکت فرد ایران را انتخاب نمود؟

با توجه به اهداف استراتژیك گروه مپنا و شركت مپنا لكوموتیو، این شركت در سال 1389 اقدام به تجهیز كارخانه خود به باسكول توزین ریلی از نوع محور به محور و چرخ به چرخ از گروه صنعتی فرد ایران (گروه توزین) نموده است.

لازم به ذكر است كه شركت مپنا لكومتیو با توجه به رزومه پربار و عملكرد موفق شرکت فرد ایران(گروه توزین) در پروژه های توزین ریلی بالاخص واگن پارس اراك و طرح آلیستوم و تست بالانسینگ بوژی و واقف بودن به پروژه های ملی و استراتژیك این شركت، علیرغم تمامی پیشنهادات خارجی و داخلی و با بررسی ها و تعاملات فراوان و سازنده مدیران تحقیق و توسعه، بازگانی، تداركات و خرید داخلی گروه مپنا و كارشناسان زبده شرکت فرد ایران در خصوص تجهیز این كارخانه به سیستم توزین ریلی یا همان باسکول ریلی به توافق رسیدند.

متخصصان گروه فرد ایران (گروه توزین) با توجه به اهمیت استراتژیك و ملی این سیستم در كوتاهترین زمان ممكن اقدام به تولید و نصب و راه اندازی این سیستم توزین ریلی این شركت نمودند و تاكنون نیز مدیران شركت مپنا لوكومتیو از تمامی مراحل ساخت، نصب، راه اندازی و خدمات پس از فروش رضایت كامل داشته اند كه این امر سبب رویكرد مثبت متولیان و متصدیان صنعت حمل و نقل ریلی كشور گردیده است. به گونه ای كه مشاوره و ابراز رضایت كارشناسان و مدیران شركت مپنا لوكومتیو از مجموعه خدمات شركت فرد ایران سبب مراجعه و خرید سایر شركتهای معظم حمل و نقل ریلی كشور از این شركت گردیده است.

و به واقع توانایی گروه صنعتی فرد ایران در اجرای پروژه های بزرگ ملی، برگ افتخاریست برای این شركت و مجموعه صنعت توزین كشور و سندی است بر پیمودن مسیر خودكفایی كشور توسط شركتهای توانای ایرانی.

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.