سرشناسان جهان باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

چرا لودسل سارتوريوس به عنوان بهترين، دقيق ترين و مطمئن‌ترين لودسل‌جهان شناخته میشود؟

جایگاه لودسل در صنعت توزین

در صنعت توزین، یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در صحت اندازه گیری وزن کالای مورد نظر، لودسل می باشد. احتمالاً اولین سوالی که در ذهن خریدار باسکول جاده ای مطرح میشود انتخاب باسکول جاده ای با تناژ مناسب از بین باسکول کامیون کش، باسکول تریلی کش و یا باسکول ماشین سنگین می باشد. ولی در واقع مهمترین تصمیم خریداران پیش از خرید باسکول جاده ای انتخاب لودسل مناسب و با کیفیت و متناسب با شرایط آب و هوایی محل نصب باسکول دیجیتال می باشد. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارها، با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران، ممکن است تمایل به خرید لودسل های بی کیفیت چینی داشته باشند که به دلیل خطای بالای این محصولات، خسارات پنهان زیادی را به صاحبان خود متحمل خواهند کرد. مرغوبترین و باکیفیت ترین لودسل موجود در جهان لودسل آلمانی سارتیریوس بوده که تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران شرکت فرد ایران می باشد. مقاله ی زیر به درک شما از کیفیت این محصول بی نظیر کمک خواهد کرد.

لودسل چیست؟

حسگری است که وزن را با اندازه گیری میزان تغییر شکل، اندازه گیری کرده و بصورت تغییرات ولتاژ، آن را به نشان دهنده منتقل می کند.

انواع لودسل )از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد) به سه گروه تقسیم می شوند:

• لودسل های فشاری
• لودسل های خمشی
• لودسل های کششی

لودسل های فشاری (بشکه ای/Canister)

این لودسل ها معمولا در مواردی نظیر سیستم بچینگ، توزین مخازن، باسکول جاده ای، باسکول قطار کش، باسکول ماشین سنگین و بطور کلی سیستم توزین سنگین کاربرد دارد. این لودسل ها بطور معمول از ظرفیت 10تن الی 100تن و چهار کلاس C3 تا C6 تولید میشوند. در این لودسل ها بهترین، دقیقترین و مطمئنترین لودسل دنیا Sartorius سارتوریوس آلمان می باشد.

بیشتر بخوانید  شاخصه‌هاي مهم در طراحي و توليد يك لودسل خوب کدامند؟ (قسمت دوم)

لودسل های خمشی

این لودسل ها معمولا در باسکول کفه ای، باسکولت و سیستم توزین و لاشه کش ها استفاده میشود و در دو نوع Shear beam و single point میباشد

لودسل های کششی

دمعمولا در باسکول آویز و یا در هر دو نوع سیستم توزینی که ماهیت کششی دارد استفاده میشود از این قبلی میتوان به تبدیل ها، هاپر و بچینگ اشاره نمود. لودسل آلمانی سارتوریوس Sartorius به علت دقت و تکرارپذیری بالا بهترین نوع لودسل موجود در بازار است.

مقایسه برخی از مشخصات لودسل سارتوریوس(فیلیپس سابق) با لودسل‌ های مخصوص باسكول‌ جاده‌ای موجود در ایران:

تلرانس خروجی لودسل

میزان درصد تفاوت خروجی لودسل نسبت به خروجی نامی آن میباشد که این تفاوت می بایست توسط مقاومت در جعبه تقسیم یا جی باکس اصلاح شود. هر چه این مقدار کمتر باشد دقت عملکرد لودسل برای اندازه گیری وزن بالاتر خواهد بود در این نمودار بهترین حالت مربوط به لودسل آلمانی سارتوریوس می باشد. لود سل سارتوریوس تنها لودسل موجود در دنیا میباشد که استاندارد MATCHED Ω mv/v دارد. طبق این استاندارد تمام لودسل ها ی تولیدی دارای خروجی کاملا یکسان و بدون کوچکترین خطا می باشد.

حد بار ایمن (الكتریكی)

این مشخصه نشان دهنده حداكثر باری است كه بدون هیچگونه آسیب الكتریكی و تغییر نادرست در مقدار ولتاژ خروجی لودسل یا كالیبراسیون صفر آن می توان به لودسل وارد نمود.هرچه این مقدار بیشتر باشد دقت عملكرد لودسل برای اندازه‌گیری وزن بالاتر خواهد بود.

حداكثر بار ایمن (مكانیكی)

این مشخصه نشان دهنده حداكثر بار مكـانـیــكـی اسـت كه مـی‌تـوانـد بـدون هیچ گونه آسیب به لودسل اعمال شود. هر چه این مقدار بیشتر باشد عمر كاری لودسل بیشتر و عملكرد آن بهتر خواهد بود كه در این آیتم بهترین حالت مربوط به لودسل سارتوریوس میباشد.

بیشتر بخوانید  آیا نوسانات برق شهری بر عملکرد باسکول جاده ای تاثیر میگذارد؟

مقاومت ورودی (اهم)

به منزله مقاومت اهمی مابین ترمینالهای تغذیه (تحریك لودسل) می‌باشد. ذكر این نكته ضروری است كه هر چه مقاومت اهمی پایین‌تر باشد، تحت یك ولتاژ ثابت جریان افزایش یافته و افزایش جریان اثراتی همچون گرم‌شدن‌كابل های ارتباطی خواهد داشت.
هرچه این مقدار بیشتر باشد،‌دقت عملكرد لودسل‌برای‌اندازه‌گیری‌وزن بالاتر خواهد بود.

مقاومت خروجی (اهم)

به منزله مقاومت اهمی مابین ترمینالهای خروجی‌(اندازه گیری) لودسل می‌باشد. هر چه این مقدار بیشتر باشد، دقت عملكرد لودسل برای اندازه گیری وزن بالاتر خواهد بود كه در این آیتم بهترین مشخصه مربوط به لودسل سارتوریوس می باشد.

تعادل صفر

به منزله مقدار انحراف خروجی لودسل در محدوده صفر بودن بار می باشد. میزان انحراف هر چه كمتر باشد، دقت عملكرد لودسل‌برای‌اندازه‌گیری‌وزن بالاتر خواهد رفت.

مقدار غیر خطی

میزان انحراف لودسل نسبت به خط فرضی كالیبراسیون لودسل را مقدار خطی بودن لودسل می‌گویند، كه هرچه این‌مقدار كمتر باشد، دقت عملكرد لودسل برای اندازه گیری وزن بالاتر خواهد بود.

خطای هیسترزیس

تفاوت میزان اندازه‌گیری لودسل‌ حین بارگزاری و باربرداری را خطای هیسترزیس گویند‌كه‌ هرچه این مقدار‌كمتر باشد، دقت عملكرد لودسل برای‌ اندازه‌گیری وزن بالاتر خواهد بود.

محدوده ی دمای کاری

با حفظ تمامی مشخصات فنی

این مشخصه بیانگر محدوده دمایی است که کلیه مشخصات فنی لودسل نسبت به دمای مبنا تصحیح شده است. به این معنا که کلیه اندازه گیری ها در این محدوده دمایی توسط ضریبی ویژه نسبت به دمای مبنا یعنی 21 درجه سانتی گراد اصلاح می شود. در خصوص لودسل Sartorius تعریف چنین پارامتری ضرورت ندارد، چراکه این لودسل ها در محدوده ی دمای -10 درجه سانتی گراد و +55 کلیه مشخصات فنی خود را حفظ کرده و برخلاف دیگر لودسل ها نیاز به تصحیح نسبت به دمای مبنا ندارد تنها لودسلی که در محدوده ی دمای کاری به صورت اسمی (Nominal) کار میکند (یعنی وزن اندازه گیری شده در دماهای مختلف بدون کوچکترین خطا کاملا با هم یکسان هستند.) هرچه مقدار محدوده ی دمایی قابل پوشش بیشتر باشد دقت عملکرد لودسل برای اندازه گیری وزن بالاتر خواهد رفت.در این نمودار بهترین حالت مربوط به لودسل آلمانی سارتوریوس است.

بیشتر بخوانید  نکات مهم نگهداری از باسكول جاده ای به زبان ساده

گستره درجه حرارت کاری

این مشخصه نشاندهنده محدوده دمایی است که لودسل بدون در نظر گرفتن عملکرد الکتریکی آن بدون آسیب کار میکند.

نمودار مقایسه مجموع مشخصه های موثر

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

5/5 - (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.