آشنایی با باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

مزایا و معایب فونداسیون پیش ساخته و اجرا در محل

فونداسیون سازه زیرین باسکول می‌باشد، كه از میلگردهای به هم كلاف شده‌و صفحه هایی (Base Plate) جهت محل قرارگیری حسگرهای وزن یا لودسل‌ها تشكیل شده است‌و فضای بین میلگردها را پس از قالب‌گیری با بتن پر می‌نمایند.

نقش فونداسیون آن است كه با كلاف و یكپارچه شدن با دیگر نقاط اعمال نیروی وزن، و گسترده‌تر نمودن مجموع سطوحی كه وزن كل به آن اعمال می‌شود، فشار ناشی از وزن بار را كاهش داده و مانع از نشست و فرو رفتن آن به داخل زمین شود.

استقرار صحیح باسكول در محل نصب و انتقال صحیح بار به زمین از وظایف فونداسیون می‌باشد. اهمیت این جزء تا آنجایی است كه 30% از دقت باسكول به كیفیت و نحوه اجرای آن وابسته است.

انواع فونداسیون از نظر نوع اجراء به دو صورت می باشد :

 

 

1- فونداسیون اجرا در محل
2- فونداسیون پیش ساخته

 

 فونداسیون اجرا در محل

 

 

در این نوع فونداسیون كلیه عملیات مربوط به آماده سازی فونداسیون در محل نصب باسكول انجام می گردد. لذا بدلیل عدم كنترل بر روی شرایط محیطی و استفاده از نیروهای غیر متخصص، در اغلب مواقع ساخت این فونداسیون بصورت كارشناسی انجام نمی شود و با گذشت زمان و بدلیل نبود مقاومت لازم در فونداسیون دقت و صحت عملكرد باسكول پایین آمده و سبب بروز خطا در اندازه گیری می شود.

 

 

معایب فونداسیون اجرا در محل :

 

 

• زمان آماده سازی و عمل آوری بتن طولانی می باشد
• عدم كنترل بر روی شرایط محیطی و عمل آوری بتن
• گودبرداری بیشتر
• عدم امكان جابجایی فونداسیون
• زمان نصب فونداسیون های پیش ساخته 23 روز می باشد

فونداسیون پیش ساخته

 

 

در فونداسیون های پیش ساخته، تمامی مراحل مربوط به ساخت فونداسیون در كارخانه انجام می شود و تولید و عمل آوری بتن در شرایط استاندارد و كنترل شده جهت حصول بیشترین مقاومت صورت می پذیرد. با توجه به امكان استفاده از قالب ریزی معكوس در كارخانه این فونداسیون ها بصورت قالب ریزی معكوس بتن ریزی می گردد و در استخرهای آب عمل آوری می شوند این كار باعث بالابردن مقاومت فونداسیون می شود.

نكته قابل توجه در مورد فونداسیون‌های پیش‌ساخته آن است كه سرعت اجرای سازه و نیز مقاومت بتن (به شرط اجرا تحت شرایط و مواد كنترل شده و عمل‌آوری مناسب بتن) در آن بیشتر، و هزینه آن به دلیل میزان گودبرداری كمتر از حالت اجرای فونداسیون در محل می‌باشد.

برخی از مزایای فونداسیون پیش ساخته نسبت به فونداسیون اجرا در محل

1- هزینه كمتر به علت نوع طراحی (نیاز به گود برداری كمتر)
2- قابلیت جا به جائی
3- استحكام بیشتر به علت عمل آوری مناسب بتن (در فونداسیون اجرا در محل عمل آوری بتن با استفاده از گونی های مربوط به آبیاری دستی تامین می شود لیكن در نوع پیش ساخته عمل آوری در كارخانه و تحت شرایط كاملاً كنترل شده و از طریق غوطه وری در استخرهای آب انجام می شود.)
4- عدم نشست دانه‌های سفت ومقاوم و بالا آمدن شیره بتن به سطح آن( در فونداسیون اجرا در محل برای اینكه بتن در لابه لای آرماتور قرار گیرد از انواع ویبره های بادی یا برقی استفاده می شود در نتیجه دانه های سفت و مقاوم در قسمت پائین قرار گرفته و قسمتهای سبك تر مخلوط در بالا قرار می گیرند در مواقعی كه ویبره نیز بیش از اندازه مورد نیاز انجام شود شیره بتن جدا شده در نتیجه استحكام باسكول كاهش می یابد اما در فونداسیون پیش ساخته به علت استفاده از روش قالب ریزی معكوس برای صفحه بسترها این مشكل برطرف گردیده و محل قرارگیری لودسل‌ها محكم ترین سطح بتن است.
5- زمان نصب فونداسیون های پیش ساخته یك روز می باشد و زمان آماده سازی فونداسیون‌های اجرا در محل و بهره برداری از آن حداقل 23 روز می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.