آموزش های دنیای باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

چه باسكولی خریداری نمایم؟

مشخصات فنی یك باسكول دیجیتال باكیفیت چیست؟ متوسط عمر مفید یك باسكول جاده ای مقاوم چند سال است؟ نكات كلیدی قبل از خرید باسكول دیجیتال مناسب باید در ذهن داشـت كدام است؟ آیا شـرایط آب و هوای محـل استفاده، نوع كالای مورد توزین و نوع وسیله‌ باربـری می‌تواند در انتخاب نوع باسكول تأثیرگذار باشد؟ خرید باسکول 50 تنی یا باسکول 60 تنی مناسب صنف کاری شماست؟

این‌ها سوالاتی است كه ذهن اكثرخریداران باسـكول دیجیتال را به‌خود مشغول می‌كند. بدیهی است‌كه اطلاع از مشخصات یك باسكول دیجیتال مناسب برای خریـداران امری ضـروری اسـت. لـذا تعریف مشخصه‌های لازم برای انتخـاب یک باسکول جاده ای مناسـب، اولویـتـی اسـت که نمی‌تـوان از کنـار آن به سـادگی گـذشت.

تعریف باسکول دیجیتال خوب چیست؟

باسكول جاده ای ترازویی بزرگ است كه صرفاً هدف از تهیه‌ آن، سنجش وزن (توزین) باری است كه روی آن قرار می‌گیرد. بنابراین بارزترین مشخصه‌ كیفیت یك باسكول دیجیتال دقت و صحت بالا (خطای بسیار جزئی و قابل چشم‌پوشی) آن در توزین باشد. البته این دقت و صحت نباید لحظه ای باشد، بلكه می بایست همواره در طول زمان بهره برداری دقت و صحت باسكول حفظ شود. آن هم دقتی پایدار، تکرارپذیر و قابل اطمینان.

اما نكته قابل توجه در انتخاب نوع باسكول دیجیتال، چیـزی نیست جز نوع خاص مورد نیـاز شما كه مطابق با شرایط ویژه كار شمـا و مناسـب با صنف كاری‌تان باشد و به عنوان یك مصرف‌كننده خاص دقیقاً با نیازهای كاری و روزمره شما همخوانی داشته باشد مثلا برای توزین تریلی نمیتوان از باسکول کامیون کش استفاده نمود و خرید باسکول تریلی کش مناسب با ابعاد استاندارد وسیله نقلیه الزامی است. و مسأله جنس باسكول (فلزی،‌ بتنی، و بتن- فلزی) از جمله باسکول فلزی یا باسکول بتنی در الویت بعدی قرار می‌گیرد. اما متأسفانه ممکن است بسیاری از فروشندگان باسكول، از ابتدای صحبت و بدون توجه به نوع صنف و كار و كسب شما، به سراغ مسأله جنس باسكول رفته و مثلاً باسکول فلزی (تمام فلز) را به شما توصیه نمایند و به ترویج این باور بپردازند که نوع فلزی یک سرمایه همیشگی است و یا بعضی دیگر باسكول بتنی و یا نیمه بتنی (نیمه فلزی) را با توجه به دیگر مزایای آن‌ها پیشنهاد کنند و در توجیه صحبت‌شان انواع استدلال‌های کلی و جزئی را در خصوص مشخصات فنی یک باسکول و قطعات آن برای شما شرح دهند كه این كار روش صحیحی نبوده و نمی‌تواند مشاوره‌ خوبی در مورد باسكول مناسب فعالیت ارائه دهد.

7 عاملی که قبل از انتخاب باسکول باید بررسی نمایید.

1) شرایط آب و هوایی، میزان متوسط دما و رطوبت و بازه تغییرات آن در محل نصب
2) نیاز به جابجایی باسكول در آینده.
3) حداقل زمان قابل تخصیص برای نصب و راه‌اندازی. (فوریت زمانی نصب و راه‌اندازی)
4) هزینه‌های مراحل اجرا و حمل و نقل.
5) متوسط تعداد توزین در روز.
6) حداكثر بار محوری وسیله نقلیه ای كه توزین می گردد.
7) مسقف بودن و محدودیت فضا برای انجام مراحل نصب
همچنین در انتخاب نحوه قرارگیری باسكول در محل نصب، -كه به دو شكل داخل زمین و یا روی زمین امكان‌پذیر است- باید موارد زیر را در نظر گرفت:

6 عامل اصلی در انتخاب نوع قرار گیری باسکول کدامند؟

1) مقاومت زمین نسبت به تحمل فشار
2) سطح آب‌های زیرزمینی
3) میزان حداقل و حداكثر دما و میزان بارندگی
4) مقدار فضای قابل تخصیص برای نصب باسكول
5) امكان ریزش كالا به هنگام توزین
6) امكان تجمع خاك، گل و لای و مواد زاید در زیر باسكول (در معادن و محیط‌های خاكی و پرتردد)
با توجه به مطالب بالا، حال می‌توان باسكول مناسب را تعریف نمود: باسكول مناسب باسكولی است كه جنس بدنه و نحوه قرارگیری آن در محل نصب، متناسب با نیاز استفاده‌كننده و شرایط خاص محل نصب آن انتخاب شده باشد

 

 

منظور از واژه “باکیفیت” در باسکول جاده ای چیست؟

حال به دنبال تعریف كیفیت باسكول هستیم. طبق تعریف استاندارد باسكول‌ها،‌ باسكول جاده‌ای وسیله‌ای است كه وسایل نقلیه جاده‌ای (اعم از كامیون و تریلی) را در یك مرحله و با استفاده از اثر جاذبه زمین توزین كند. برای آن كه باسكولی بتواند قابلیت توزین تا سقف ظرفیت خود، آن هم به صورت دقیق را دارا باشد، در وهله اول باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد تا از نظر فیزیكی بتواند تمامی وزن ناشی از بار روی سطح خود را به راحتی تحمل نموده و آن را صرفاً‌ از طریق حسگرهای وزن، كه لزوماً و دقیقاً‌ نسبت به سطح زمین عمود نصب شده‌اند، به زمین منتقل نماید. اما تحمل صحیح وزن (عدم شكستگی یا خمش صفحه بار) و انتقال صحیح آن به زمین (فقط از طریق لودسل‌های دقیقاً عمود بر سطح زمین)،‌ تنها شرط لازم است و نه كافی. برای تحمل وزن بسیار زیاد چند 10 تنی كه قرار است بر یك سطح چند سانتی‌متر مربعی زیر لودسل بر سطح زمین وارد شود، نیاز به سازه‌ای به نام فونداسیون می‌باشد. تا اینجا فقط شرایط فیزیكی لازم را برای انتقال صحیح بار در روی سطح زمین فراهم كرده ایم. اما نوع طراحی، میزان مقاومت و كیفیت صفحه بار، فونداسیون، حسگرهای وزن (لودسل‌ها) و سایر قطعات باسكول، خود به مواد اولیه مرغوب، فناوری پیشرفته و شرایط ویژه‌ وكنترل شده‌ای برای تولید و ساخت نیاز دارند كه هر تولیدكننده‌ای از پس ایجاد این شرایط و گردهم‌آوری این امكانات و تجهیزات جهت تولید صحیح و اصولی قطعات باسكول بر نمی‌آید. با در نظر گرفتن مطالب فوق می‌توان باسكول باكیفیت را اینچنین تعریف نمود: باسكول باكیفیت، باسكولی است كه تك‌تك اجزاء و قطعات آن تحت شرایط كنترل شده و با استفاده از فناوری روز و از مواد اولیه مرغوب و باكیفیت تولید شده باشد.

باسـكول باكیفیت باسكولی اسـت‌كـه تك‌تك اجزا و قطعـات آن تحـت شـرایط كنترل شده، و با اسـتفاده از فناوری روز و از مـواد اولـیه مـرغـوب وباكیـفیـت تـولـیـد شـده بـاشـد.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.