مقالات تخصصی دنیای باسکول

اهمیت طراحی اصولی باسکول جاده ای فرد ایران

چه چیزی طراحی مهندسی باسکول جاده ای فرد ایران را منحصر بفرد میکند؟

باسکول براساس تعریف علمی، به دستگاه توزن غیرخودکاری اطلاق میشود که وسیله نقلیه را در یک مرحه و با استفاده از یک بارگیری توزین می نماید.دستگاه از لحاظ ساختاری به بخش های : پلاتفرم، فونداسیون و بخش الکترونیک تقسیم میگردد.

کلمه باسکول معادل اصطلاح weigh bridge (پل وزنی) است و پلاتفرم باسکول جاده ای، پلی فرض می گردد که بر روی لودسل ها قرار میگیرد و بر همین اساس در طراحی سازه ها در شرکت فرد ایران از آیین نامه های مربوط به ساخت پلها از جمله آیین نامه 139 وزارت ترابی، BS بریتانیا و آیین نامه ساخت پل ها در آمریکا استفاده می گردد.

چرا شرکت فرد ایران در طراحی باسکول جاده ای از آیین نامه ساخت پل ها استفاده میکند؟

طراحی پل ها نسبت به طراحی سایر ابنیه یک تفاوت بنیادی دارد و آن محاسبه خستگی سازه است. زیرا در سایر ابنیه بتنی و عمرانی بار زنده نسبت به بار سازه اهمیت چندانی نداشته و ضریب دینامیکی آن محاسبه نمی گردد. اما در طراحی باسکول 60 تنی یا همان باسکول جاده ای، بار اصلی، وزن وسیله نقلیه، محموله آن است که باعث ایجاد خستگی در سازه شده و بتدریج تاثیر منفی بر دقت باسکول تریلی کش یا باسکول کامیون کش یا هرنوع باسکول جاده ای خواهد گذاشت.

 

 

از اینرو یکی از مهمترین فاکتورهایی که در طراحی یک باسکول مورد توجه قرار میگیرد، مقدار بار وزنی است که بر روی پلاتفرم باسکول جاده ای تردد می نماید.

بیشتر بخوانید  آیا لودسل دیجیتال ازلودسل آنالوگ بهتراست؟

بدلیل اهمیت بالای این مبحث شرکت های معتبر و بین المللی تولید کننده باسکول دیجیتال در طراحی خود از مفهومی با عنوان CLC استفاده میکنند. این مبحث که در ایران کاملا مغفول مانده، به میزان باری اطلاق می گردد که روی 2 محور وسله نقلیه و با فاصله 1.4 متر از یکدیگر قرار میگیرد. اهمیت CLC علاوه بر تاثیر بر کارآیی باسکول، از اینروست که هر مشتری بتواند باسکول مناسبی را براساس ظرفیتی که برای توزین نیاز دارد مثلا باسکول 60 تنی یا باسکول 50 تنی با اقتصادی ترین بها تهیه نماید.

چگونه میتوان با طراحی مناسب باسکول دقت آن را افزایش داد؟

آیتم مهم دیگری که نقش مهمی در طراحی باسکول دارد، دقت بر دوام آن است. لذا می بایست دقت شود که سازه در شرایط محیطی نصب دچار صدمه نگردد. به عنوان مثال عوامل خورنده با شرایط جوی میتواند تاثیر بسزایی در دقت باسکول جاده ای داشته باشد.

لذا در هنگام طراحی به تمام نکات اعم از شرایط جوی، شرایط محیطی و… دقت شده و سپس براساس این عوامل باسکولی مناسب طراحی گردد.

همچنین به غیر از اجرای دقیق آیین نامه های طراحی پل ها، نتایج حاصله از بررسی های میدانی عملکرد باسکول های جاده ای نیز مورد بررسی قرار گرفته و از این نتایج در طراحی باسکول دیجیتال و انواع باسکو جاده ای اعم از باسکول ماشین سنگین، باسکول تریلی کش و باسکول کامیون کش استفاده گردد.

 

 

چه پارامترهایی دیگری را باید در طراحی باسکول خوب در نظر گرفت؟

به طور کلی پارامترهای بسیاری در طراحی یک باسکول مطلوب دخیل است که از جمله آنها می توان به وزن و ابعاد وسیله نقلیه مورد توزین، شرایط محیطی محل نصب، شرایط تولید و استفاده از برترین تکنولوژی ساخت اشاره نمود. بدیهی است که حاصل طراحی های دقیق و مبتکرانه به همت بخش تولید و تلاش پرسنل این بخش تجلی متجلی می گردد و برای رعایت تمامی نکات لحاظ شده در این طراحی که مطابق با آخرین آیین نامه های روز دنیاست می بایست از ابزار پیشرفته و کارآمد در بخش تولید استفاده گردد.

بیشتر بخوانید  برخی اصطلاحات تخصصی مورد استفاده در صنعت تولید باسکول جاده ای

 

 

مهمترین پارامتر در تولید باسکول جاده ای چیست؟

مهمترین مساله در تولید یک باسکول، کنترل کیفی منظم قید شده در آیین نامه های طراحی است و بدلیل بالا بودن هزینه های بالای این امر، کنترل کیفیت توسط اکثریت تولیدکنندگان باسکول رعایت نمی گردد. به همین دلیل باسکول های موجود در بازار علیرغم ظاهر مناسب و تبلیغات گسترده، در طول زمان دقت و کارایی خود را تدریجاً از دست داده و هزینه های گزافی را متوجه کاربران آن می نمایند.بعنوان مثال در بخش تولید بتن جهت تولید پلتفرم، بتن مصرفی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و از بچینگ های خاص استفاده گردد.

تهیه شده توسط تیم تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

5/5 - (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.