آموزش های دنیای باسکول, مقالات تخصصی دنیای باسکول

آیا لودسل دیجیتال ازلودسل آنالوگ بهتراست؟

لودسل یا سنسور وزن مورد استفاده در صنعت توزین، مهمترین بخش پکیج الکترونیک هر باسکول دیجیتال میباشد. که نیروی وزن انتقال داده شده از پلتفرم باسکول جاده ای را اندازه گیری مینماید. دقت و کیفیت لودسل تاثیر بسزایی در میزان خسارت وارد شده به صاحبان کسب و کار دارد و متاسفانه انبوه تولیدکنندگان چینی ویا غیرمعتبر در این بازار پر رقابت، با دادن اطلاعات غلط و یا ناکافی به مشتریان، تنها به دنبال کسب درآمد بیشتر به ازای فروش محصولات خود هستند. لذا این مقاله که توسط تیم تحقیقات بازار شرکت فرد ایران تهیه شده است نه تنها به شناخت تفاوت های اصلی لودسل آنالوگ و لودسل دیچیتال کمک خواهد ، بلکه از ضررهای احتمالی ناشی از نصب لودسل دیجیتال برای باسکول جاده ای یا باسکول کامیون کش هشدار میدهد.

لودسل دیجیتال موجود در صنعت باسکول کامیون کش

درحال حاضرهیچ لودسل دیجیتال واقعی درصنعت باسكول كامیون کش (باسکول جاده ای) وجود ندارد. تمام لودسل هایی كه به عنوان “لودسل دیجیتال” فروخته میشوند در واقع همان لودسل آنالوگی هستند كه از قطعات الكترونیك که علائم آنالوگ را داخل لودسل به خروجی های دیجیتال تبدیل می کنند در آن تهبیه شده است.

بنابراین چه منافع و مزایایی از قراردادن قطعات الکترونیکی در داخل لودسل جهت ایجاد علائم خارجی دیجیتال وجود دارد؟

 

 

 

دقت لودسل دیجیتال بالاتر است یا لودسل آنالوگ معمولی؟

بعضی از سازندگان ادعا میکنند که لودسل های دیجیتال آنها از لودسل های آنالوگ دقیقتر است، واقعیت این است که لودسل های دیجیتال برای دریافت تاییدیه دقت تحت همان مراحل آزمونی قرار میگیرد که برای لودسل های آنالوگ معمولی متداول است و نیز همان تاییدیه به دقت را دریافت می کنند. (div 10,000. NTEP Class IIIL) اضافه کردن قطعات الکترونیک در داخل لودسل دقت آن را بالا نمی برد. بنابراین دقت لودسل دیجیتال از آنالوگ بیشتر نیست.

اتکاپذیری لودسل های دیجیتال بالاتر است یا لودسل آنالوگ؟

یک لودسل دیجیتال میتواند ده برابر یک لودسل آنالوگ معمولی قطعات و اتصالات جوشی داشته باشد. رابطه خرابی قطعات و اتصالات جوشی در صنایع الکترونیک امری است که بر همگان شناخته شده است. قطعات و اتصالات جوشی می تواند عامل اصلی خرابی در محیز پر لرزش و پرتکان یک باسکول کامیون کش باشد. بعضی از تولید کنندگان لودسل دیجیتال از اتصالات پیچی برای وصل کردن کابل لودسل استفاده میکنند. این اتصالات یکی از عوامل اصلی خرابی باسکول کامیون کش یا باسکول جاده ای در شرایط بسیار دشوار و سخت است. بهترین راه حل، داشتن کابل ممتد و ضدآبی است که نقطه اتصال آن در داخل لودسل باشد. ورودی کابل و بدنه لودسل باید ترجیحاً با جوشکاری کاملا درزگیری شوند، این روش لودسل را در مقابل نفوذ رطوبت که عامل اصلی خرابی و از بین رفتن آن است محافظت میکند.

مهمترین مشکلات جانبی لودسل دیجیتال صنعت کامیون کش کدامند؟

در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی در صنعت لودسل دیجیتال وجود ندارد، یعنی هر تولید کننده لودسل دیجیتال، زبان خاصی برای لودسل خود دارد که قابل تعویض با لودسل تولیدکننده دیگر نیست. قطعات یدکی این لودسل ها فقط از سازنده یا نماینده رسمی آن قابل تهیه است. این امر بخاطر محدودیت خدمت رسانی که برای دارنده باسکول های کامیون کش ایجاد می کند مشکل آفرین است. مشهورترین لوسل آنالوگ قابل تعویض با یکدیگر هستند و میتوان آن ها را از کلیه تولیدکنندگان باسکول تهیه کرد، بنابراین میتوان خدمات تعمیرات و نگهداری باسکول را از هر تولیدکننده قابل اطمینانی دریافت کرد.

 

 

جایگزین های لودسل دیجیتال چیست؟

تنها مزیت لودسل دیجیتال این است که عیب یابی و برقراری ارتباط با هریک از آنها امکانپذیر است اما همین امکان از لودسل آنالوگ و جعبه تقسیم های دیجیتال برآورده میشود.

جعبه تقسیم دیجیتال توسط تعدادی از سازندگان باسکول دیجیتال بعنوان راه حل بهتر در مقابل لودسل دیجیتال اختصاصی ارائه میشود. این جعبه تقسیم های دیجیتال طوری طراحی شده اند که بتوانند با تمام لودسل های آنالوگ موجود در بازار بدون توجه به سازنده آنها کار کنند. این روش هر دو مزیت یعنی استفاده از لودسل های آنالوگ موجود در بازار که اتکاپذیری آنها به اثبات رسیده و نیز امکان ارتباط با هریک از لودسل ها جهت عیب یابی را به همراه دارد.

مقایسه ی لودسل دیجیتال و آنالوگ در یک نگاه:

• در حال حاضر هیچ لودسل دیجیتال واقعی در صنعت باسکول کامیون کش یا باسکول جاده ای وجود ندارد.
• اضافه کردن قطعات الکترونیک در داخل لودسل دقت آن را بالا نمیبرد. بنابراین دقت لودسل دیجیتال از آنالوگ بیشتر نیست.
• یک لودسل دیجیتال میتواند ده برابر یک لودسل آنالوگ قطعات و اتصالات جوشی داشته باشد. رابطه خرابی و تعداد قطعات و اتصالات جوشی با احتمال خرابی در صنایع الکترونیک ربطه ای مستقیم است.
• عیب یابی سیستم توزین و ارتباط با هریک از لودسل ها با استفاده از لودسل آنالوگ و جعبه تقسیم دیجیتال برآورده میشود.
• در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی در صنعت لودس دیجیتال وجود ندارد و به همین دلیل این لودسل ها قابل تعویض با لودسل مشابه دیگر نستند.

 

تهیه شده توسط گروه تحقیقات بازار شرکت فرد ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.